Nr 52 Grudzień 2021
Czy zakłucie igłą zawsze będzie uznawane za wypadek przy pracy
Dokumentowanie wszelkich zdarzeń związanych ze zranieniami narzędziami w sektorze opieki zdrowotnej to twój obowiązek, niezależnie od tego, czy podlegają one procedurze powypadkowej. Sprawdź, czy każde tego typu zdarzenie będzie wypadkiem przy pracy. »
Czy zeskanowaną dokumentację należy podpisać podpisem elektronicznym
Czy każdy skanowany dokument w wersji papierowej, np. skierowanie do hospicjum, zgody udzielane przez pacjenta, karty informacyjne pacjenta z innych podmiotów leczniczych, wyniki badań laboratoryjnych w wersji papierowej, orzeczenia sądów rodzinnych o wyznaczeniu opiekuna prawnego i sądowe zgody na leczenie, po umieszczeniu w systemie informatycznym zakładu powinny być podpisane przez osobę upoważnioną za pomocą podpisu elektronicznego, EPUAP itp.? »
Nr 51 Listopad 2021
Jak zapobiec naruszeniu bezpieczeństwa danych przez pracownika
Niektóre zdarzenia są wywoływane przez pracowników celowo (np. kradzieże baz danych w celu ich komercyjnej odsprzedaży). Inne wynikają z błędów pracowników, spowodowanych niewiedzą lub nieuwagą. Zarówno celowe działania pracownika, jak i te spowodowane jego lekkomyślnością lub niedbalstwem powinny być kwalifikowane jako incydenty z zakresu bezpieczeństwa danych. »
Nr 13 specjalny
Bezpieczeństwo serwerów – co każdy ADO musi wiedzieć na ten temat
Konieczne jest szczególne zadbanie o pomieszczenia, w których pracują serwery czy pomieszczenia, gdzie dokumentacja jest przechowywana w postaci papierowej. Właściciel gabinetu musi zabezpieczyć je w taki sposób, by ochronić dokumentację przed zniszczeniem, utratą, dostępem osób nieuprawnionych, w tym przed kradzieżą, i zapewniać ciągłość poufności przetwarzania danych. »
Czy lekarz podczas teleporady może korzystać z Messengera
Telemedycyna to przede wszystkim połączenie fachowej wiedzy oraz urządzeń i oprogramowania służących do wykorzystania tej wiedzy. Przepisy prawa nie zawierają wprost zalecenia, jakiego oprogramowania i sprzętu może używać lekarz (lub inna osoba wykonująca zawód medyczny) podczas udzielania porady za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość (teleporady). »
Nr 50 Październik 2021 r.
Agent kontra broker – kto pomoże w przypadku likwidacji szkody
W ramach zawierania umów korzystamy z pomocy lub usług brokera czy też agenta ubezpieczeniowego. Często te dwie profesje są ze sobą mylone lub uznaje się, że zakres ich uprawnień czy kompetencji jest taki sam – co nie jest zgodne z prawdą. Działalność agenta i brokera ubezpieczeniowego polega na pośredniczeniu przy zawieraniu umów ubezpieczeniowych. »
Bezpieczeństwo danych w gabinecie – jak zabezpieczyć sieć Wi-Fi
Większość placówek medycznych ma sieć Wi-Fi. Oprócz jej zalet, takich jak mobilny dostęp do danych o pacjencie, np. historii choroby, zdjęć czy wyników badań, wiążą się z nią zagrożenia. Sprawdź, jak chronić sieć Wi-Fi placówki medycznej. »
Nr 49 Wrzesień 2021 r.
Asystent w prywatnym gabinecie a podwyżka minimalnej płacy od 1 lipca 2021 r.
Brak zawarcia przez podmiot leczniczy kontraktu z NFZ nie wyłącza tego podmiotu z obowiązku zastosowania, wobec zatrudnionych pracowników, unormowań ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych, w szczególności dotyczących podwyższenia wynagrodzenia zasadniczego do wysokości określonej w tej ustawie. »
Czy właściciel gabinetu może podważać kompetencje lekarza
Jeśli podważysz kompetencje lekarskie, sąd – podobnie jak właściciela jednej z klinik – może Cię zobowiązać do przeproszenia lekarza za swoje działania i wywieszenia przeprosin na tablicy informacyjnej w klinice. Poznaj konsekwencje takiego postępowania. »
Nr 48 Sierpień 2021 r.
Jak należy właściwie rozmawiać z pacjentami o cenach świadczonych usług
Dobrze funkcjonująca sprzedaż usług to podstawa każdej działalności gospodarczej i gabinet stomatologiczny nie odbiega w tym przypadku od normy. Gdy jest słaba, gabinet nie przynosi zysku i jest na najprostszej drodze do bankructwa. Dlatego szczególnie istotne w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa jest odpowiednie zarządzanie cenami poszczególnych usług. Trzeba umiejętnie to robić, kiedy zamierzamy je podwyższyć – niezależnie, czy z chęci zwiększenia marży czy trudnej sytuacji na rynku, choćby spowodowaną obecnie epidemią koronawirusa. »
Jak z korzyścią dla kliniki możesz wykorzystać rekomendacje zadowolonego klienta
Zachęcanie zadowolonych klientów do dzielenia się swoimi doświadczeniami przez Internet, a zwłaszcza za pomocą social mediów, pomaga gabinetowi stworzyć bazę wirtualnych dowodów na jakość jego usług. Pozytywne opinie klientów to potężne narzędzie marketingowe. Wiele marek zaczęło traktować budowanie strategii na ich podstawie bardzo poważnie. Taka taktyka pomaga stworzyć silną i natychmiastową więź z klientami oraz przyciągnąć ich uwagę. »
Leasing jako zewnętrzne źródło finansowania inwestycji w gabinecie stomatologicznym
Leasing w placówkach stomatologicznych to rozwiązanie nowe, jednak często niedoceniane. Podmioty lecznicze w porównaniu do przedsiębiorstw w innych sektorach gospodarki stosunkowo rzadko korzystają z tej formy finansowania inwestycji w swoich przychodniach, szpitalach, angażując za to spore kwoty z kredytów bankowych. Warto zainteresować się leasingiem, ponieważ nie dość, że może być to tańsza dla firmy forma zakupu urządzenia medycznego czy samochodu, to jeszcze funkcjonowanie na rynku dużej liczby firm leasingowych skutkuje poważnymi obniżkami cen zakupu tych urządzeń, jeśli są one nabywane właśnie w drodze leasingu. »
Nr 12 specjalny
Bezpieczeństwo cyfrowych danych medycznych – na co musisz uważać
Obowiązek przechowywania i zabezpieczania dokumentacji medycznej prowadzonej w postaci elektronicznej jest bardzo ważny w dobie wszechobecnej cyfryzacji. Jakich wymagań dla systemów teleinformatycznych wykorzystywanych przy tworzeniu dokumentacji medycznej musisz bezwzględnie przestrzegać? »
Bezpieczne dane pacjenta w poczcie i smartfonie
Poczta elektroniczna i smartfony w dobie pandemii stały się codziennością w kontaktach z pacjentami. Wszystko wskazuje na to, że taka forma kontaktu pozostanie z nami na dłużej. Sprawdź, jak dbać o bezpieczeństwo danych pacjentów, które są przechowywane w e-mailach i telefonach komórkowych? »
Jak będzie działać repozytorium elektronicznej dokumentacji medycznej
Aby móc korzystać z dobrodziejstw cyfryzacji, konieczne jest także zapewnienie narzędzi, które pozwolą na skuteczną i sprawną wymianę danych, informacji między podmiotami oraz osobami udzielającymi świadczeń. Sprawdź, jak ma działać repozytorium elektronicznej dokumentacji medycznej. »
Nr 47 Lipiec 2021 r.
10 najważniejszych zmian w ochronie zdrowia, które wprowadzi program „Polski Ład”
Ochrona zdrowia pojawiła się jako pierwszy filar zmian w nowym rządowym programie działania pt. „Polski Ład”. Budzi to więc nadzieję, że będzie potraktowana priorytetowo. Najważniejsza zmiana ma dotyczyć zwiększenia finansowania ochrony zdrowia dzięki nowej polityce podatkowej. Sprawdź, jakie zmiany zapowiedziano w programie. »
Błędy na wstępie leczenia przedawniają się dopiero upływie okresu liczonego od zakończenia terapii
Jeżeli leczenie trwa długo, przedawnienie przewinienia zawodowego dentysty liczy się od jego zakończenia i dotyczy to wszystkich działań medycznych od początkowych badań i diagnostyki po samą terapię. Jeżeli do błędów doszło na etapie początkowym, przedawnienie i tak rozpocznie się po zakończeniu leczenia. Postanowienie Sądu Najwyższego z 19 maja 2021 r. (sygn. akt I KK 1/21). »
Czy należy opracować ocenę ryzyka dla pracownika na zleceniu
W czasie opracowywania oceny ryzyka zawodowego w zakładzie leczniczym możesz spotkać się z sytuacją, w której pracę świadczy zleceniobiorca. Czy w takiej sytuacji masz obowiązek sporządzić ocenę ryzyka zawodowego dla zleceniobiorcy tak samo, jak dla pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę? »
Nr 46 Czerwiec 2021 r.
Co musi się znaleźć w dokumentacji medycznej szczepień przeciw COVID-19
Prowadzenie szczepień przeciw COVID-19 wymusiło nowelizację rozporządzenia o dokumentacji medycznej w tym zakresie. Sprawdź, jak od strony formalnej właściwie zarządzać dokumentacją medyczną dotyczącą szczepień przeciw COVID-19. »
Indywidualne deklaracje personelu mogą być złożone później
Brak indywidualnych deklaracji pracy w chwili składania oferty do NFZ przez świadczeniodawcę nie może być podstawą odrzucenia oferty z powodu podania nieprawdziwych danych. Gotowość pracowników i ich zgoda na pracę w nowych miejscach musi być bowiem odebrana już w momencie sporządzania listy personelu, załączonej do oferty kierowanej do NFZ. Potwierdza to wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 lutego 2021 r. (sygn. akt II GSK 1515/19). »
Jak będzie przebiegać wymiana elektronicznej dokumentacji medycznej na Platformie P1
Od 1 lipca 2021 r. wszystkie placówki medyczne powinny być gotowe do realizacji wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej i raportowania zdarzeń medycznych do Systemu P1, co umożliwi wymianę danych. Sprawdź, co dokładnie będziesz musiał przekazać do systemu. »
Nr 45 Maj 2021 r.
Czy musisz wymienić kasę rejestrującą na kasę rejestrującą online
Świadczenie usług w zakresie opieki medycznej przez lekarza lub lekarza dentystę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub na rzecz rolników ryczałtowych, w sytuacji gdy świadczenia te wykonywane są przez podatnika lub podmioty zatrudniające osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje (lekarze), nie jest objęte obowiązkiem ewidencjonowania usług w ww. zakresie przy zastosowaniu kas rejestrujących online. Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 kwietnia 2021 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.123.2021.1.KP). »
Podwyżki wynagrodzeń w podmiotach leczniczych w 2021 r.
Na 1 lipca 2021 r. wynagrodzenie zasadnicze pracownika wykonującego zawód medyczny oraz pracownika działalności podstawowej, innego niż pracownik wykonujący zawód medyczny, trzeba podnieść co najmniej o 20% kwoty stanowiącej różnicę pomiędzy najniższym wynagrodzeniem zasadniczym a wynagrodzeniem zasadniczym tego pracownika. Sprawdź, co to oznacza w praktyce. »
Nr 44 Kwiecień 2021 r.
Czy obowiązkowa polisa OC pokryje szkody związane z zakażeniem COVID-19
Podmiot leczniczy oraz lekarz prowadzący indywidualną praktykę, powinni posiadać aktualną umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Obowiązkowa ochrona ubezpieczeniowa nie przewiduje jednak wszystkich zdarzeń, które mogą wystąpić w związku z codzienną działalnością gabinetu stomatologicznego. Warto zatem wiedzieć, czy jesteś ubezpieczony od zdarzeń, które mogą wystąpić z większym prawdopodobieństwem. »
Estetyczna rekonstrukcja uśmiechu - wyzwanie dla protetyka
Współczesna protetyka stawia przed lekarzami, technikami dentystycznymi i pacjentami nowe możliwości. Nie jest już akceptowalny przeciętny efekt pracy protetycznej. Rozwiązaniem, które niewątpliwie wychodzi naprzeciw rosnącym oczekiwaniom estetycznym, są korony i mosty na podbudowie z tlenku cyrkonu. Obecnie wytwarzanie uzupełnień protetycznych w technologii CAD/CAM jest najbardziej zaawansowanym procesem technologicznym stosowanym w stomatologii. Podbudowa ceramiczna z tlenku cyrkonu zapewnia najwyższą wytrzymałość mechaniczną spośród wszystkich ceramik dentystycznych i znajduje zastosowanie do rekonstrukcji pojedynczych braków zębowych, jak i w odcinkach bocznych łuku zębowego. Czym zatem jest wspomniany tlenek cyrkonu? »
Jak przygotować swój gabinet na przyjmowanie obcokrajowców po pandemii
Przed pandemią turystyka medyczna ukierunkowana na usługi stomatologiczne stale się rozwijała. O takiej możliwości przyjmowania pacjentów nie należy zapominać, gdyż niebawem możemy oczekiwać otwarcia granic. Obecny okres możesz zatem wykorzystać na przygotowanie gabinetu do stałego przyjmowania obcokrajowców. »
Nr 11 specjalny
Jak się przygotować do kontroli sanepidu
Dobre przygotowanie się na wizytę sanepidu pozwoli nie tylko na wychwycenie różnych niedociągnięć, które mogłyby ewentualnie wzbudzić zastrzeżenia kontrolujących, lecz także sprawi, że kontrola nie będzie aż tak stresująca i proces wizytacji przebiegnie sprawnie. Jak zatem osiągnąć taki stan? »
Nr 43 Marzec 2021 r.
„Już po X miesiącach nowy uśmiech za Y zł miesięcznie” – czyli jak przetrwać w czasie pandemii
W sytuacji pandemii oczywistym działaniem jest optymalizacja kosztów i zachowawcze podejście zarówno do rozwoju, jak i np. inwestycji w innowacje, nawet jeśli właścicielom centrów stomatologicznych zostały własne środki na finansowanie działań. »
Co powinien określać regulamin organizacyjny gabinetu w dobie pandemii
Warto zweryfikować obowiązujące w placówce medycznej procedury w ten sposób, aby funkcjonowanie podmiotu stało się łatwiejsze. Opłaca się także stworzyć nowe rozwiązania organizacyjne, które pozwolą jednostce sprawnie funkcjonować. »
Czy musisz uaktualnić rejestr swoich pracowników
W rozporządzeniu w sprawie szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy, które obowiązuje od 29 grudnia 2020 r., dodano wirusa SARS-CoV-2 do grupy 3 zagrożenia. Czy w związku z tym trzeba uaktualnić rejestr prac i pracowników narażających na działanie szkodliwych czynników biologicznych, dodając do niego praktycznie wszystkich pracowników? »
Nr 42 Luty 2021 r.
Jak przeprowadzić konsultację pod kątem leczenia estetycznego
Każdy pacjent jest oddzielnym przypadkiem ze swoją osobowością, przeszłością i przyszłością. Zadaniem lekarza dentysty jest – oprócz procesu leczenia – także zrozumienie potrzeb pacjenta. Jego zaufanie zdobędzie lekarz poświęcający odpowiednią ilość czasu pacjentowi, uważnie go słuchający i tłumaczący możliwości leczenia za pomocą zdjęć, modeli i rysunków. »
Jakie są kluczowe zasady kwarantanny personelu
Gdy kierownik placówki medycznej uzna, że możliwe jest zagrożenie życia lub zdrowia pracownika medycznego z powodu kontaktu z zakażonym wirusem SARS-CoV-2 pacjentem, powinien zgłosić taki przypadek do sanepidu. Po przeprowadzeniu postępowania epidemicznego inspektor zdecyduje o odbyciu, skróceniu bądź zwolnieniu pracownika z kwarantanny. Sprawdź, jak postępować w przypadku ujawnienia kontaktu pracownika medycznego z wirusem. »
Nr 10 specjalny
Co zmienia wprowadzenie elektronicznej postaci dokumentacji medycznej
Wdrożenie dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej, która jest obowiązkowa od początku 2021 roku, pozwoli skrócić czas niezbędny do jej wytworzenia, a także umożliwi rozpoczęcie prac nad zmianą sposobu raportowania informacji w taki sposób, aby jak najwięcej danych generować automatycznie w systemach teleinformatycznych. Poznaj pozostałe zalety tego rozwiązania. »
Czy trzeba szyfrować załączniki, udostępniając dokumentację medyczną
Wdrożenie elektronicznej dokumentacji medycznej wymaga zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa danych, zwłaszcza tych wysyłanych drogą e-mail do pacjentów. Sprawdź, czy masz obowiązek szyfrowania załączników w poczcie elektronicznej? »
Jak postąpić w przypadku pomyłki w dokumentacji medycznej, w tym elektronicznej
Błędy zdarzają się wszędzie, nawet w dokumentach o istotnym znaczeniu – dokumentacji medycznej. Jak należy postąpić w przypadku literówki, błędu w nazwisku pacjenta czy innej omyłki? Czy prawo przewiduje możliwość poprawienia lapsusu? »
Nr 41 Styczeń 2021 r.
Drobne prezenty dla pacjentów – jak na to patrzy urząd skarbowy
Właściciele prywatnych prywatnego gabinetów stomatologicznych często po skończonej wizycie przekazują pacjentom drobne upominki. Są to najczęściej pasty lub szczoteczki do zębów, przybory szkolne, książeczki dla dzieci. Czy takie świadczenia trzeba zgłaszać do urzędu skarbowego? »
Jak łączyć ochronę danych o stanie zdrowia z tajemnicą lekarską
Obowiązek zachowania tajemnicy lekarskiej określony w prawie medycznym oraz obowiązek ochrony danych osobowych pacjentów wzajemnie się przenikają. Dowiedz się, na co zwrócić uwagę, chcąc pogodzić obowiązek ochrony danych o stanie zdrowia z obowiązkiem dotyczącym tajemnicy lekarskiej, zwłaszcza w relacji z Urzędem Ochrony Danych Osobowych. »
Jak stosować standard organizacyjny opieki nad pacjentem zakażonym wirusem SARS-CoV-2
Określono sposób postępowania z pacjentem podejrzanym o zakażenie wirusem SARS-CoV-2, pacjentem zakażonym wirusem SARS-CoV-2, a także zasady zlecania badań diagnostycznych w kierunku wirusa SARS-CoV-2, w tym testu molekularnego RT-PCR. Sprawdź, jakie masz obowiązki w związku z wejściem w życie nowych standardów organizacyjnych. »