Numer 64
Jak zoptymalizować koszty funkcjonowania gabinetu w obecnej sytuacji gospodarczej
Rosnąca inflacja, a także problemy ze źródłami ogrzewania wpływają na działalność gabinetów stomatologicznych. Grozi im bowiem zmniejszenie liczby klientów przy jednoczesnym zwiększeniu kosztów finansowania. W tej sytuacji nie pozostaje nic innego, jak zoptymalizować koszty prowadzenia działalności. »
UE umożliwia sfinansowanie rozwiązań w zakresie zdrowia cyfrowego
W nowej perspektywie 2021–2027 w ramach funduszy strukturalnych są dostępne środki finansowe na sfinansowanie rozwiązań w zakresie cyberbezpieczeństwa i zdrowia cyfrowego. Rozmowa z dr. Andrzejem Rysiem, dyrektorem ds. systemów zdrowia, produktów medycznych i innowacji, DG Sante w Komisji Europejskiej. »
Co każdy stomatolog powinien wiedzieć o znieczuleniach
Wszystkie zabiegi wykonywane przez lekarzy dentystów wiążą się prawie zawsze z różnego rodzaju odczuciami bólowymi. Znieczulenie jest to inaczej znoszenie odczuwania bólu. Lekarza stomatologa powszechnie stosującego znieczulenie w praktyce lekarskiej powinna cechować dobra znajomość anatomii, wiedzy o podstawowych środkach farmakologicznych oraz znajomość niezbędnej techniki podawania znieczulenia pacjentowi. »
Numer 63
Czy lekarz może uzupełniać dokumentację medyczną w smartfonie
Pytanie: Mimo że mobilny dostęp do elektronicznej dokumentacji medycznej nie jest obligatoryjny dla placówek medycznych, to warto skorzystać z tej funkcjonalności ze względu na szybki rozwój technologii w ochronie zdrowia. W jaki jednak sposób można uzupełniać dokumentację medyczną w smartfonie? »
Dowiedz się, jak weryfikować tożsamość pacjenta
Aplikacja mObywatel może być wykorzystywana do potwierdzenia tożsamości pacjenta w placówce medycznej. Warto jednak przygotować swój personel do weryfikacji danych, które pacjenci okazują za pomocą tego typu aplikacji. Jak się wywiązać z tego zadania? »
Najdroższe usługi stomatologiczne – jak je promować
Promocja drogich usług stomatologicznych nie jest łatwa, ponieważ w grę wchodzą nie tylko pieniądze, ale i zdrowie. Pozwala jednak osiągnąć dobre zyski ze sprzedaży. Promocja drogich usług, które klient może nabyć jako coś zupełnie dobrowolnego, bardziej przypomina promocję dóbr luksusowych dobrze opakowanych. Tym opakowaniem w przypadku zabiegów stomatologicznych jest zaufanie, jakim klient obdarzy lub nie obdarzy lekarza dentystę. Pamiętać zatem trzeba, że u podstaw takiej promocji zawsze leży dobrze skonstruowana strategia marketingowa i strategia marki, jaką reprezentuje lekarz. »
Numer 62
Czy lekarz może się kontaktować z pacjentem z prywatnego numeru telefonu
Lekarz zatrudniony w szpitalu badał dokumentację medyczną pacjenta. Po wgłębieniu się w historię choroby postanowił dopytać pacjenta o kilka kwestii. W tym celu zadzwonił do niego z prywatnego telefonu. Czy taka praktyka jest dopuszczalna? Jeżeli tak, to jakie dodatkowe wymagania powinien spełnić lekarz? Czy powinien np. pozyskać dodatkową zgodę pacjenta na kontaktowanie się z nim ze swojego prywatnego telefonu? »
Nr 17 specjalny
10 kompetencji przyszłości – sprawdź, jakich umiejętności potrzebujemy w najbliższej przyszłości
Pandemia COVID-19 wpłynęła na każdy aspekt naszego życia, nie pozostanie bez konsekwencji dla rynku pracy. Według raportu „Przyszłość zatrudnienia” Światowego Forum Ekonomicznego opublikowanego pod koniec 2020 roku wynika, że połowa wszystkich pracowników na świecie będzie musiała się przekwalifikować już do 2025 roku. Sprawdź, jakie są najważniejsze kompetencje przyszłości. »
Dowiedź się, jak wykorzystać media społecznościowe w rekrutacji pracowników
Nowoczesne organizacje przekształciły sposób swojego działania – z tradycyjnych, czasochłonnych i nudnych operacji manualnych w cyfrowo połączone i usprawnione sieci. Najnowszym elementem tego procesu digitalizacji jest włączenie mediów społecznościowych do różnych obszarów działalności, takich jak marketing, reklama, komunikacja. Sprawdź, jak wykorzystać media społecznościowe w obszarze HR. »
Do których grup płacowych w świetle „ustawy podwyżkowej” należy zakwalifikować pielęgniarkę i rejestratorkę?
Do której grupy należy przypisać pielęgniarkę z wykształceniem na poziomie studiów I stopnia i specjalizację z pielęgniarstwa w ochronie zdrowia, pracująca w poradni medycyny pracy, w której wystarczy, by pracownik miał ukończony kurs kwalifikacyjny w dziedzinie ochrona zdrowia pracujących, rejestratorkę, który będzie pełniła funkcję asystenta medycznego oraz pracownika administracji? »
Nr 61
Co musisz wiedzieć o świadectwie pracy pracownika
Rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy z pracownikiem placówki medycznej obliguje prowadzącego placówkę lub osobę upoważnioną do sporządzenia i wydania świadectwa pracy. Sprawdź, komu musisz wystawić takie świadectwo, w jakim terminie i jak prostować w nim ewentualne błędy. »
Jak przygotować analizę ryzyka zgodnie z wytycznymi ENISA
Analiza ryzyka jest kluczem do dokonania prawidłowego wyboru odpowiednich technicznych i organizacyjnych zabezpieczeń ochrony danych. Dlatego unijna agencja zajmująca się cyberbezpieczeństwem (dalej: ENISA) wydała poradnik dotyczący standardów zarządzania ryzykiem. Poznaj szczegóły. »
Kiedy upoważnienie, a kiedy umowa powierzenia
Czy wystarczy tylko upoważnienie do przetwarzania danych, czy może konieczne jest już sporządzenie umowy powierzenia danych osobowych? To pytanie, na które z pewnością nie raz administrator danych osobowych musi sobie odpowiedzieć. Poniższa prezentacja szkoleniowa pozwoli rozwiać wszelkie wątpliwości na ten temat. »
NR 60
Obowiązek obniżania składki zdrowotnej do wysokości zaliczki na podatek – czy istnieje po 1 lipca 2022 r.
Pytanie: Proszę o pomoc w temacie pomniejszania składki zdrowotnej do wysokości zaliczki na podatek. Czy od 1 lipca 2022 r. wciąż istnieje obowiązek obniżania składki zdrowotnej do wysokości zaliczki na podatek wyliczonej na dzień 31 grudnia 2021 r. w sytuacji, gdy wynagrodzenie zasadnicze pracownika jest niewielkie np. 1.000 zł brutto? Czy przepisy Polskiego Ładu 2.0 mają tutaj jakiekolwiek przełożenie na składkę zdrowotną? Co z pracownikami z niskim wynagrodzeniem, którzy korzystają z ulg w podatkach? Na przykład osoba z wynagrodzeniem zasadniczym 1.000 zł, która jest pracownikiem do 26. roku życia? Dla takiego pracownika nie nalicza się podatku, ale art. 83 ust. 2a o świadczeniach opieki zdrowotnej mówi o jakimś przeliczaniu podatku, gdyby zwolnienia nie było, i przyrównywanie do tego hipotetycznego podatku składki zdrowotnej – o ile dobrze rozumiem ten przepis. Czy taki obowiązek jest nadal? »
Czy placówka medyczna może zerwać kontrakt z NFZ
Placówka medyczna, która nie chce albo nie może realizować umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zawieranej z NFZ, może tę współpracę zakończyć. Jest to ogólna zasada. Dowiedz się, jakim ograniczeniom oraz obwarowaniom ustawowym i umownym podlega taka współpraca. »
Czy pracownik musi wyrazić zgodę na wykorzystanie jego wizerunku
Upublicznienie zdjęć pracowników na materiałach firmowych czy stronie internetowej jest częstą praktyką marketingową. Pamiętajmy jednak, że pracodawca musi wówczas zadbać o wizerunek pracownika i pozyskać od niego zgodę. Zgoda na wykorzystanie wizerunku powinna spełniać zarówno wymogi RODO, jak i ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. »
Nr 16 specjalny
Czy pacjent może odmówić zgody na udostępnianie dokumentacji
Lekarze powinni przy podejmowaniu decyzji o dalszym leczeniu posiłkować się kompleksową dokumentacją medyczną. Pomocna może być w tym dokumentacja przechowywana na Internetowym Koncie Pacjenta. Czy pacjent może w IKP cofnąć zgodę na udostępnianie dokumentacji medycznej innym lekarzom? »
Nr 59
Czy pacjent musi wyrazić zgodę na udostępnianie swojej dokumentacji medycznej innym lekarzom
Podczas leczenia niekiedy potrzebna jest diagnoza lekarza innej specjalizacji. Wówczas niezbędny jest wgląd do dokumentacji medycznej pacjenta, aby podjąć kompleksową decyzję. Czy pacjent może odmówić zgody na udostępnienie dokumentacji? »
Czy pracownik musi wyrazić zgodę na wykorzystanie jego wizerunku
Upublicznienie zdjęć pracowników na materiałach firmowych czy stronie internetowej jest częstą praktyką marketingową. Pamiętajmy jednak, że pracodawca musi wówczas zadbać o wizerunek pracownika i pozyskać od niego zgodę. Zgoda na wykorzystanie wizerunku powinna spełniać zarówno wymogi RODO, jak i ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. »
Dodatek inflacyjny dla placówek medycznych
Od 1 kwietnia 2022 r. Narodowy Fundusz Zdrowia zwiększył finansowanie placówek medycznych, aby – jak twierdzi – osłabić skutki inflacji i zminimalizować efekt wyższych kosztów utrzymania podmiotów leczniczych, w tym rachunków za prąd i ogrzewanie. Czy placówki medyczne skorzystają na tej zmianie? »
NR 58
Instrukcja bezpiecznego przesyłania dokumentacji medycznej pocztą
Każda placówka lecznicza powinna mieć opracowane zasady udostępniania dokumentacji medycznej swoim pacjentom. Reguły te mogą się różnić w zależności od formy przekazywania dokumentacji. Poniżej przedstawiamy dokument, który uwzględnia wniosek pacjenta o udostępnienie dokumentacji medycznej za pośrednictwem poczty. »
Braki w dokumentacji medycznej a rozliczenie z NFZ – przykład z sali sądowej
Jeden z krakowskich szpitali miał oddać NFZ kwotę 4,42 mln zł. Wyjątkową okolicznością jest to, że podstawą żądania zwrotu świadczeń nie były zarzuty merytoryczne, lecz zarzuty formalne odnoszące się do dokumentacji medycznej. Poznaj wnioski, jakie płyną z wyroku Sądu Apelacyjnego w Krakowie z 8 kwietnia 2016 r. (sygn. akt I ACa 1828/15). »
Nr 57
Wybór programu do obsługi EDM – czy placówka medyczna ma dowolność
W placówce medycznej funkcjonuje dokumentacja medyczna w postaci elektronicznej, a niektóre dokumenty stanowią EDM. Czy EDM można prowadzić w tym samym programie, w którym prowadzi się dokumentację elektroniczną w postaci elektronicznej? Czy trzeba w tym celu korzystać z aplikacji gabinet.gov.pl? »
Nr 56
Co musisz wiedzieć o raportowaniu zdarzeń medycznych do SIM
Informacje o każdym udzielonym świadczeniu zdrowotnym w postaci komunikatu o zdarzeniu medycznym od 1 lipca 2021 r. powinny być przekazywane do centralnego systemu e-zdrowie (P1). Dane należy raportować niezwłocznie, w czasie rzeczywistym. Oto szczegóły. »
Czy placówki muszą tworzyć kopie zapasowe danych osobowych
Tworzenie kopii zapasowych danych osobowych to jeden ze środków bezpieczeństwa przetwarzania. Wprawdzie nie jest on obowiązkowy. Niemniej jednak w wielu przypadkach stosowanie takich kopii jest rekomendowane przez ekspertów. Sprawdź, na jakich zasadach wdrożyć i stosować kopie zapasowe danych w organizacji. »
Nr 55
Co oznacza regularna ocena zabezpieczeń w świetle RODO
RODO wspomina o „regularnym testowaniu, mierzeniu i ocenianiu skuteczności środków technicznych i organizacyjnych mających zapewnić bezpieczeństwo przetwarzania”. Jak często zatem należy przeprowadzać „regularne” przeglądy i czy jest to obowiązkowe, ponieważ RODO wymieniło „regularne testowanie” jedynie jako przykład? »
Nr 54 luty 2022
Od czego zależy koszt udostępnienia dokumentacji?
Koszt udostępnienia dokumentacji medycznej zależy od tego, czy mamy do czynienia z wykonywaniem wyciągu, odpisu, wydruku czy kopii. Jak należy rozumieć te pojęcia i do którego z wymienionych oznaczeń zalicza się kopię poświadczoną za zgodność z oryginałem? Czy czynność „poświadczenia” stanowi dodatkową usługę i ma wpływ na koszt udostępnienia dokumentacji? »
Czy poprzez aplikację mObywatel możesz zweryfikować tożsamość pacjenta
Pacjent pokazał w placówce medycznej telefon komórkowy z aplikacją mObywatel. Czy jest to wystarczający sposób ustalenia jego tożsamości w celu wydania mu dokumentacji medycznej lub wyników badań? Aplikacja mObywatel wystarczy do potwierdzenia tożsamości pacjenta w celu wydania mu dokumentacji medycznej. Placówka medyczna powinna jednak przygotować swój personel do weryfikacji danych, które pacjenci okazują za pomocą tego typu aplikacji. »
Nr 53 Styczeń 2022
Czy pacjent ma obowiązek podania numeru dowodu osobistego podczas weryfikacji tożsamości
W placówkach medycznych udzielających świadczeń zdrowotnych finansowanych przez NFZ i komercyjnie konieczne jest przetwarzanie danych osobowych pacjentów korzystających ze świadczeń. Czy podczas weryfikacji pacjenta można prosić o podanie numeru dowodu osobistego? »
Dobrowolna kara dla dentysty ‒ tylko gdy poszkodowany pacjent na nią się zgodzi
Procedura karna przewiduje możliwość dobrowolnego poddania się karze, instytucja ta może być zastosowana także w sprawach dyscyplinarnych lekarzy, ale aby medyk mógł z niej skorzystać, muszą się na to zgodzić wszyscy uczestnicy procesu, w tym także pokrzywdzony pacjent. Postanowienie Sądu Najwyższego z 9 listopada 2021 r., sygn. akt I KK 189/20. »
Nr 14 specjalny
Czy każdy lekarz powinien posiadać upoważnienie do przetwarzania danych osobowych
Z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) wynika, że gabinet może zapewnić działającym na jego polecenie lekarzom dostęp do przetwarzanych przez siebie danych osobowych. Jednak takie przetwarzanie powinno odbywać się na polecenie placówki medycznej. Czy zatem zawsze należy wydawać wszystkim lekarzom upoważnienia do przetwarzania danych? »
Czy zawsze potrzebny jest audyt ochrony danych osobowych
Wykonanie audytu ochrony danych osobowych to jedno z ważnych zadań inspektora ochrony danych. Audyt to kluczowe narzędzie sprawdzenia, czy dane osobowe są przetwarzane zgodnie z prawem i wprowadzonymi procedurami. Sprawdź, kiedy i jak prowadzić taki audyt. »