Czy przez telefon można podać pacjentowi kod dostępu do e-recepty – stanowisko UODO
W dobie pandemii dzięki e-receptom i teleporadom udało się utrzymać ciągłość opieki zdrowotnej – pacjent, nie wychodząc z domu, mógł odbyć poradę lekarską i otrzymać receptę. Nowe rozwiązania, poza licznymi korzyściami, niosą za sobą sporą liczbę pytań, m.in. o to, czy kod dostępu niezbędnego do realizacji e-recepty można udostępnić pacjentowi przez telefon, a jeśli tak, to kto może udzielić pacjentowi takiej informacji? »
Jakie informacje powinien zawierać paragon wystawiany przez lekarza dentystę
W wielu gabinetach stomatologicznych nie uszczegóławia rodzaju usługi na wystawianych paragonach i wpisuje się na paragonie np. „usługa stomatologiczna”. Niektóre urzędy skarbowe wymagają uszczegółowienia na paragonach informacji na temat konkretnej usługi. Czy jest to zgodne z prawem? »
Przed SN nie można kwestionować ustaleń co do faktów – leczenia i błędów lekarskich
Przed Sądem Najwyższym w ramach kasacji nie można już kwestionować ustaleń faktycznych orzeczenia dyscyplinarnego takich jak błędy lekarskie czy kwestie medyczne, a zwłaszcza ustaleń wynikających z opinii biegłego sądowego, w tym samej opinii biegłego oraz jego kompetencji – jeżeli wcześniej, przed sądami lekarskimi, nie zgłaszano takich zastrzeżeń. Postanowienie Sądu Najwyższego z 2 września 2020 r. (sygn. akt I KK 94/19). »
Rekonstrukcja łuku zębowego za pomocą mostu z tlenku cyrkonu z wykorzystaniem protokołu cyfrowego
Odbudowa pełnych łuków zębowych to za każdym razem wyzwanie, które wiąże się ze ścisłą współpracą między lekarzem a technikiem dentystycznym. Jest to też duża odpowiedzialność za ostateczny efekt estetyczny. Niejednokrotnie konieczne jest wykonanie kilku wizyt pośrednich w celu uzyskania pożądanych rezultatów. Z chwilą upowszechnienia cyfryzacji w stomatologii dostępne narzędzia pozwalają nam znacznie uprościć i skrócić ten proces, uzyskując zadowalające efekty estetyczne i dokładną szczelność brzeżną pracy protetycznej na poziomie 5–15 mikronów. »
RODO w placówkach medycznych – tych rozwiązań musisz unikać
Postępowanie zgodnie z RODO w placówkach medycznych jest sporym wyzwaniem. Pokazały to chociażby wyniki niedawnej kontroli NIK, które wykazały wiele błędów dotyczących w szczególności bezpieczeństwa przetwarzania danych. Sprawdź, dlaczego dokumentacja ODO w placówce medycznej powinna być przestrzegana, komu udzielić upoważnienia do przetwarzania danych osobowych o zdrowiu, gdzie zlokalizować serwery z danymi osobowymi, jak prawidłowo zidentyfikować pacjentów. »
Rodzinna klinika stomatologiczna – poznaj zalety oraz zagrożenia
Rodzinny biznes przestał być już utożsamiany z małym, przynoszącym niewielki zysk interesem. Zaangażowanie rodzin oparte jest na zaufaniu, wspólnych wartościach i celach. To z kolei staje się podstawą sukcesu, otwiera perspektywy na rozwój i zakotwiczenie marki na rynku. Sprawdźmy, na co należy zwrócić uwagę, prowadząc rodzinną praktykę stomatologiczną, jakie są jej zalety i na jakie zagrożenia trzeba zwrócić uwagę. »
Trzeba udowodnić złe wykonanie zabiegów dentystycznych
Lekarz dentysta może jednocześnie odpowiadać za nienależyte wykonanie usługi medycznej i za rozstrój zdrowia pacjenta, ale pacjent musi udowodnić, że usługa była źle wykonana, a pomiędzy rozstrojem zdrowia a źle wykonaną usługą istniał adekwatny związek przyczynowy. Niewykazanie błędów lekarskich czy nienależytego wykonania usługi uniemożliwia dochodzenie tak odszkodowania za niewykonaną usługę, jak i zadośćuczynienia za pogorszenie zdrowia. Wyrok Sądu Apelacyjnego w Lublinie z 8 maja 2020 r. (sygn. akt I ACa 206/20). »
Ustandaryzowanie teleporad – nowe przepisy i nowe wytyczne
Od 29 sierpnia 2020 r. określono, jak ma wyglądać teleporada w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, które dotyczy m.in. lekarzy. Świadczeniodawcy POZ muszą dostosować swoją działalność do wymagań określonych w rozporządzeniu w terminie 60 dni od dnia jego wejścia w życie. »