Nr 40 Grudzień 2020 r.
Dokumentacja medyczna w dobie pandemii – 7 pytań i odpowiedzi
Jak wskazała Andrea Jelinek, przewodnicząca EROD: „Przepisy w zakresie ochrony danych (takie jak RODO) nie utrudniają działań podejmowanych w walce z pandemią koronawirusa. Chciałabym jednak podkreślić, że nawet w tych wyjątkowych czasach administrator musi zapewnić ochronę danych osobowych osób, których one dotyczą. W związku z tym należy wziąć pod uwagę wiele czynników, aby zagwarantować zgodne z prawem przetwarzanie danych osobowych”. Powyższa teza dotyczy także udostępniania dokumentacji medycznej. Sprawdź, jak wykonywać ten obowiązek w trakcie pandemii. »
Jak dbać o efektywność pracy w dobie pandemii
Opracowanie procedur i instrukcji na czas kryzysu, a także systematyczne informowanie pracowników o podejmowanych działaniach to narzędzia, które pomogą każdemu kierownikowi w czasach koronawirusa. Sprawdź, jak zarządzać personelem medycznym i niemedycznym w tym czasie. Zapewnij swoim pracownikom poczucie bezpieczeństwa. »
Nr 39 Listopad 2020 r.
Czy można nakazać personelowi szczepienie – poznaj wyrok sądu
Pracodawca – podmiot leczniczy – musi zapewnić zatrudnionym właściwą ochronę zdrowia, jeżeli pracują z pacjentami zarażonymi chorobą zakaźną. Jest także zobowiązany wdrożyć program profilaktycznych szczepień ochronnych personelu – jeżeli są one dostępne. Czy może zmuszać pracowników do poddania się szczepieniom? »
Dentyści nie będą już rozliczać ZUS
ZUS zdejmie z przedsiębiorców i pracodawców obowiązki związane z rozliczaniem składek. ZUS weźmie na siebie odpowiedzialność za te rozliczenia. Ma to zapobiec błędom w ustalaniu podstawy wymiaru składek, a także pozwoli szybciej przyznawać zasiłki, emerytury i renty. Taką informację możemy przeczytać na stronie www.zus.pl. »
Jak wystąpić ze spółki lekarzy – praktyczna instrukcja
Lekarze nierzadko prowadzą własną działalność wraz z innymi wspólnikami w ramach spółki cywilnej. Po latach może się jednak okazać, że przyszłość takiego przedsięwzięcia stoi pod znakiem zapytania. Czy w takiej sytuacji wspólnik może opuścić spółkę niezwłocznie? »
Nr 38 Październik 2020 r.
Czy przez telefon można podać pacjentowi kod dostępu do e-recepty – stanowisko UODO
W dobie pandemii dzięki e-receptom i teleporadom udało się utrzymać ciągłość opieki zdrowotnej – pacjent, nie wychodząc z domu, mógł odbyć poradę lekarską i otrzymać receptę. Nowe rozwiązania, poza licznymi korzyściami, niosą za sobą sporą liczbę pytań, m.in. o to, czy kod dostępu niezbędnego do realizacji e-recepty można udostępnić pacjentowi przez telefon, a jeśli tak, to kto może udzielić pacjentowi takiej informacji? »
Jakie informacje powinien zawierać paragon wystawiany przez lekarza dentystę
W wielu gabinetach stomatologicznych nie uszczegóławia rodzaju usługi na wystawianych paragonach i wpisuje się na paragonie np. „usługa stomatologiczna”. Niektóre urzędy skarbowe wymagają uszczegółowienia na paragonach informacji na temat konkretnej usługi. Czy jest to zgodne z prawem? »
Nr 9 specjalny
Co zrobić, jeżeli naruszenie bezpieczeństwa danych osobowych nie zostało zgłoszone w ciągu 72 godzin
Administrator danych osobowych ma obowiązek zgłoszenia naruszeń bezpieczeństwa w ciągu 72 godzin od uzyskania informacji o naruszeniu. Jest to krótki czas, biorąc pod uwagę to, że administrator może dowiedzieć się o naruszeniu np. w piątkowe popołudnie, czyli przed weekendem, a w poniedziałek może wypadać święto państwowe oznaczające dzień wolny od pracy. Co jednak należy zrobić, jeżeli upłynęły już 72 godziny i z różnych przyczyn nie dokonano zgłoszenia do Prezesa UODO? »
Jak bezpiecznie udzielać wizyt online
Prowadzenie praktyki medycznej online wywołuje wiele wątpliwości. Część podmiotów, zwłaszcza większe, które miały w swoim modelu biznesowym teleporady, jest oswojona z taką metodą współpracy z pacjentami od wielu lat, ale inne – nie. O czym warto pamiętać, udzielając teleporad? »
Nr 37 Wrzesień 2020 r.
COVID-19: zasady przechowywania dokumentacji medycznej z e-wizyty
Potrzeba ograniczenia rozprzestrzeniania się koronawirusa i zapewnienie bezpieczeństwa pacjentom, którzy mimo pandemii musieli realizować swoje potrzeby zdrowotne, w tym odbywać konsultacje z lekarzem, doprowadziła do wprowadzenia uproszczonych procedur udzielania świadczeń zdrowotnych i rozwiązań technicznych zapewniających jak najszerszy dostęp do świadczeń. Sprawdź, jak ograniczyć ryzyko związane ze skróconym okresem przechowywania dokumentacji teleporad. »
Dziecko w gabinecie – 4 sprawdzone sposoby, jak zapewnić małemu pacjentowi komfort w trakcie wizyty
Stomatolodzy decydujący się na leczenie najmłodszych pacjentów to przede wszystkim ci lekarze, którzy mają sporo empatii i cierpliwości do dzieci i nie obawiają się pracy z nimi, która bywa znacznie mniej przewidywalna niż z dorosłymi. Klucz do sukcesu jest poradzenie sobie ze strachem dziecka. »
Nr 36 Sierpień 2020 r.
Jak minimalizować ryzyko pozwu za zakażenie
Do zakażenia koronawirusem najczęściej dochodzi w wyniku kontaktu z chorym. Z informacji Głównego Inspektoratu Sanitarnego wynika, że zwiększone ryzyko takiego zdarzenia występuje na terenie placówek medycznych, co dotyczy zarówno pacjentów, jak i personelu. Dowiedz się, co zrobić, aby zmniejszyć ryzyko odpowiedzialności cywilnoprawnej zarządzanego podmiotu. »
Jak zatrzymać swoich klientów
Atrakcyjna oferta nie wystarczy, by powiększać grono nowych klientów, a starych zatrzymać na dłużej. Oprócz niej kluczem do zwiększania sprzedaży są dobry wizerunek firmy i zaufanie klientów do marki. Sprawdź, jak dowiedzieć się, czego potrzebują klienci i w jaki sposób im to zapewnić. »
Nr 35 Lipiec 2020 r.
Co należy zrobić, gdy pacjent składa skargę na przetwarzanie swoich danych osobowych
W okresie epidemii wiele gabinetów stomatologicznych zostało zamkniętych. Ten przymusowy urlop nie zwalnia jednak z wypełniania obowiązków, jakie nakładają przepisy o ochronie danych osobowych. Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO) gwarantuje bowiem naszym pacjentom pewne prawa, których niedopełnienie może skutkować złożeniem skargi do właściwych organów. »
Czy staż podyplomowy dentysta cudzoziemiec może odbywać bez wynagrodzenia
Na podstawie art. 15 ust. 3f ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty umowy cywilnoprawne o staż podyplomowy mogą mieć charakter umów nieodpłatnych. Potwierdza to wyrok Sądu Rejonowego dla Łodzi-Śródmieścia z 6 listopada 2019 r. (sygn. akt III C 1234/19). »
Nr 8 specjalny
Czy trzeba informować urząd skarbowy o przesunięciu terminu płatności zaliczek podatkowych
Od 1 czerwca 2020 r. obowiązuje rozporządzenie, które wprowadza kolejne przedłużenie terminów przekazania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych przez płatników tego podatku, czyli pracodawców i zleceniobiorców. Sprawdź, którzy płatnicy mogą wpłacać zaliczki podatkowe w nowych terminach i jakie kontrole będzie mógł przeprowadzić urząd skarbowy. »
Dlaczego warto wprowadzić system zarządzania jakością
Na zintegrowanym rynku europejskim jakość została uznana za wartość strategiczną, stanowiącą podstawowy element konkurencji, szczególnie istotny w przypadku złożonych, wymagających dużej wiedzy produktów i usług, o dużej wartości dodanej. Świadczenie usług stomatologicznych jest świadczeniem usług o szczególnym znaczeniu. Dlatego zarówno z punktu widzenia klienta, jak i poziomu gabinetu stomatologicznego celowe jest wprowadzanie systemów badania i poprawy jakości usług świadczonych przez lekarzy dentystów. Do budowy i rozwoju jakości wykorzystuje się m.in. międzynarodowe standardy, np. system zarządzania jakością wg norm ISO oraz inne, techniczne specyfikacje branżowe. »
Jak krok po kroku założyć własny gabinet lekarski
Założenie gabinetu lekarskiego wiąże się ze spełnieniem wielu wymagań. Poza posiadaniem prawa wykonywania zawodu lekarza i dysponowaniem odpowiednim pomieszczeniem będziesz musiał się zarejestrować jako przedsiębiorca w CEiIDG, a także jako podmiot wykonujący działalność leczniczą w RPWDL. Sprawdź, jak krok po kroku otworzyć swój własny gabinet. »
Nr 34 Czerwiec 2020 r.
Czy lekarz dentysta powinien przyznać się do błędu
Nie popełnia błędu jedynie ten, kto nie praktykuje. W rzeczywistości pozycja lekarza w przypadku popełnienia błędu jest o wiele bardziej złożona. Dowiedz się, jak najlepiej postąpić, gdy popełniłeś błąd. Przyznanie się jest jedną z możliwych opcji. »
Czy możesz korygować wpisy w elektronicznej dokumentacji medycznej
Po zapisaniu pliku lekarz zorientował się, że wpisał nieprawdziwą informację w dokumentacji medycznej pacjenta prowadzonej w formie elektronicznej. Lekarz powziął wątpliwość, czy prawo pozwala na jego zmianę albo na usunięcie. Sprawdź, jak postąpić w takiej sytuacji. »
Jak zapobiegać zakażeniom i jak bezpiecznie świadczyć usługi w gabinecie stomatologicznym w dobie pandemii
Gabinet stomatologiczny, ze względu na specyfikę wykonywanych w nim zabiegów oraz wyposażenie w skomplikowany technicznie sprzęt z dużą liczbą precyzyjnych narzędzi, stanowi źródło zakażeń wieloma drobnoustrojami chorobotwórczymi. Jako lekarze dentyści jesteśmy grupą narażoną nie tylko na zakażenie. Pamiętajmy – stomatologia to dziedzina zabiegowa, zatem nawet mały gabinet dentystyczny można porównać do sali operacyjnej. Jednak lekarze oraz personel często zapominają, że każdy pacjent powinien być traktowany jako potencjalnie zakaźny. »
Nr 33 Maj 2020 r.
Połączenie konometryczne w protetyce na implantach – realna alternatywa dla cementowania i przykręcania prac na implantach
Opis przypadku: Pacjentka, lat 68, zgłosiła się z prośbą o uzupełnienie bezzębia w żuchwie i szczęce za pomocą prac na implantach (fot. 1). Do chwili zgłoszenia użytkowała protezy całkowite osiadające, z których nie była zadowolona z następujących powodów: problem z akceptacją płyty podniebiennej protezy górnej, brak stabilizacji protezy dolnej. »
Co wolno zrobić z cyfrowo odwzorowaną dokumentacją medyczną podmiotu
Przepisy nie pozwalają na zastąpienie dokumentacji papierowej jej odwzorowaniem cyfrowym. Tak zeskanowana dokumentacja nie miałaby waloru oryginału, który musisz przechowywać przez określony czas. Sprawdź, dlaczego musisz tak postępować. »
Nr 32 Kwiecień 2020 r.
Gdy zabieg wykonano poprawnie, dentysta nie będzie odpowiadał za komplikacje
Lekarz nie odpowiada za komplikacje występujące wiele miesięcy po zabiegu stomatologicznym, gdy pacjent został o nich rzetelnie poinformowany, dokumentacja medyczna była odpowiednio prowadzona, a sam zabieg wykonano zgodnie z zasadami sztuki lekarskiej. Potwierdza to wyrok Sądu Okręgowego w Olsztynie z 14 listopada 2019 r. (sygn. akt IX Ca 1229/18). »
Nr 7 specjalny
Gospodarka odpadami w gabinecie – jak obsługiwać BDO i prowadzić dokumentację
Lekarz dentysta może czasowo prowadzić dokumentację w formie papierowej lub w innej formie poza wymaganym systemem teleinformatycznym. Rząd zmienia wcześniejszy termin wejścia w życie BDO na 1 października. Dlatego sprawdź, jak obsługiwać Bazę danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Dzięki praktycznym instrukcjom, przykładom i zestawieniom właściwie przygotujesz dokumentację związaną z odpadami. »
Nr 31 Marzec 2020 r.
Co powinna zawierać procedura chroniąca przed zakażeniami
Niewłaściwy stan sanitarny w placówce, niedostateczna sterylizacja sprzętu, brak nadzoru epidemiologicznego, naruszenie norm higieny przez personel to główne zaniedbania prowadzące do zakażeń. Skutecznym narzędziem ograniczającym takie przypadki jest dobrze działający system zwalczania i zapobiegania zakażeń. Sprawdź, jak opracować tę procedurę. »
Czy możesz przetwarzać dane osobowe pacjentów w kalendarzu Google
Pytanie: Nasza przychodnia stworzyła w Google kalendarz zabiegów, gdzie wpisuje dane pacjentów i daty zabiegów. W kalendarzu widać tylko inicjały pacjenta, ale po wejściu osoby uprawnionej w dany dzień widać już wszystkie dane pacjenta. Do kalendarza ma dostęp każda osoba uprawniona i zalogowana przez login i hasło. Czy bezpieczne jest zamieszczanie w kalendarzu Google takich danych? »
Czy pracownik rejestracji może być obecny w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych
Zwykle pracownicy rejestracji poruszają się swobodnie po całej placówce medycznej, podobnie jak inne osoby w niej zatrudnione. Często wchodzą także do gabinetów lekarskich, gdy są tam udzielane świadczenia. Czy wolno im to robić? Czy nie naruszają przy tym praw pacjenta? »
Nr 30 Luty 2020 r.
Jak długo zachowuje ważność recepta wystawiona w formie elektronicznej
Od 8 stycznia 2020 roku recepty obowiązkowo są wystawiane w postaci elektronicznej. Jednak w praktyce okazuje się, że system ten nie jest wolny od wad, a problematyczne staje się nawet określenie ważności recepty wystawionej w formie elektronicznej. »
Nr 29 Styczeń 2020 r.
Checklista: czy potrafisz zapobiec zagrożeniom dla przesyłania dokumentacji medycznej w formie elektronicznej
Udostępnianie dokumentów drogą elektroniczną obarczone jest ryzykiem ich przejęcia przez osoby nieuprawnione. Sprawdź, jak zorganizować ten proces, aby zachować zgodność z przepisami o ochronie danych osobowych. »
Co powinna zawierać Książka kontroli sanitarnej
Wpisy w książce kontroli mają charakter informacyjny i mogą służyć celom dowodowym. Dokumentują stan faktyczny, lecz wpisy w książce w niej nie mają znaczenia przy ocenie legalności czynności kontrolnych. Czego nie może zatem zabraknąć w tym dokumencie? »
Czy każda komórka organizacyjna powinna prowadzić rejestr przetwarzania danych
Ogólne rozporządzenie unijne o ochronie danych osobowych (RODO) mówi o obowiązku opracowywania rejestrów czynności przetwarzania oraz rejestrów wszystkich kategorii czynności przetwarzania. Czy wystarczy jeden rejestr dla całej placówki medycznej, czy trzeba je prowadzić oddzielnie dla każdej komórki? »
Nr 6 specjalny
Jak długo należy przechowywać receptę wystawioną w formie elektronicznej
W przypadku e-recept wszystkie dane na niej zapisane, tj. informacje o leku, dawkowaniu, jak również dane pacjenta są zamieszczone w systemie SIM – platforma P1. Czy istnieje jakiś termin, w którym recepty wystawione w formie elektronicznej muszą być przechowywane? Czy już po ich realizacji będzie możliwy dostęp do nich? »