Od czego zależy koszt udostępnienia dokumentacji?
Koszt udostępnienia dokumentacji medycznej zależy od tego, czy mamy do czynienia z wykonywaniem wyciągu, odpisu, wydruku czy kopii. Jak należy rozumieć te pojęcia i do którego z wymienionych oznaczeń zalicza się kopię poświadczoną za zgodność z oryginałem? Czy czynność „poświadczenia” stanowi dodatkową usługę i ma wpływ na koszt udostępnienia dokumentacji? »
Czy poprzez aplikację mObywatel możesz zweryfikować tożsamość pacjenta
Pacjent pokazał w placówce medycznej telefon komórkowy z aplikacją mObywatel. Czy jest to wystarczający sposób ustalenia jego tożsamości w celu wydania mu dokumentacji medycznej lub wyników badań? Aplikacja mObywatel wystarczy do potwierdzenia tożsamości pacjenta w celu wydania mu dokumentacji medycznej. Placówka medyczna powinna jednak przygotować swój personel do weryfikacji danych, które pacjenci okazują za pomocą tego typu aplikacji. »
Dane medyczne pacjentów w małym gabinecie – jak je przetwarzać w zgodzie z RODO
Lekarz, który prowadzi mały gabinet lekarski, oprócz danych osobowych osób przez niego zatrudnianych (personelu), przetwarza przede wszystkim dane osobowe pacjentów. Są to głównie dane wrażliwe. Sprawdź, jak wywiązać się z tego zadania, aby nie naruszać przepisów RODO. »
Konsultacja stomatologiczna nie jest leczeniem transgranicznym
Konsultacje stomatologiczne na odległość za pomocą środków teleinformatycznych nie są świadczeniami transgranicznej opieki zdrowotnej w sytuacji, gdy leczony pacjent znajduje się w Polsce, a lekarz dentysta prowadzący leczenie i na bieżąco konsultujący czynności medyczne przebywa za granicą. Takie świadczenia nie są też kwalifikowane jako gwarantowane i nie mogą być refundowane przez NFZ. »
Pacjent z problemami periodontologicznymi – co stomatolog ogólny powinien wiedzieć
Pacjent z chorobami jamy ustnej, a szczególnie z chorobą przyzębia, bardzo często nie potrafi określić początku dolegliwości. Dopiero szczegółowo zebrany wywiad przez lekarza stomatologa pozwala dokładnie określić czas wystąpienia pierwszych objawów. Lekarz powinien dać się wypowiedzieć pacjentowi, naprowadzając rozmowę wstępną na właściwe tory. Ważne jest ustalenie czasu, gdy pojawiło się pierwsze krwawienie z dziąseł, ból, obrzęk, ruchomość czy zmiana pozycji zębów. »