Nr 10 czerwiec 2018 r.
W tym numerze szczególnie polecam Ci tematy związane z RODO; Czy zgody na przetwarzanie danych osobowych będą ważne po 25 maja 2018 r. – str. 8 oraz Czy identyfikatory naruszają RODO – str. 24. W kolejnych numerach znajdziesz formularze i wzory dokumentów, które pomogą placówkom medycznym wdrożyć nowe przepisy RODO. Konkurencyjność na rynku wymaga, aby nie tracić czasu na zbędne czynności. Dlatego też warto tak zorganizować sobie miejsce pracy, aby było wygodne i ergonomiczne. Pomogą w tym Ci praktyczne wskazówki naszego eksperta zawarte w artykule „5S, czyli jak zorganizować stanowisko pracy, aby zwiększyć swoją efektywność” – str. 17. Lekarz dentysta, który naruszył zasady etyki lekarskiej, może zostać postawiony przed samorządem lekarskim. Nie wolno np. reklamować siebie ani żadnych produktów leczniczych. Samorząd może ukarać lekarza w ciągu 3 lat od dnia dokonania czynu zabronionego. Sprawdź, jak wygląda takie postępowanie i jak uniknąć poważnych zarzutów – str. 15. PS Polecam nowość wydawniczą – książkę „RODO w gabinecie dentystycznym ze wzorami na płycie CD”. Zyskaj RABAT 20% na hasło 20wip. Sprawdź na fabrykawiedzy.com. »
Gdy pacjent pyta, czy stosowanie fluoru jest korzystne dla jego zębów
Ostatnio słyszy się coraz więcej kontrowersji na temat profilaktyki fluorkowej. Lekarze dentyści często spotykają się w swoich gabinetach z negatywnymi opiniami na ten temat niektórych pacjentów czy rodziców, którzy przyprowadzają do gabinetu swoje dzieci. Tymczasem żadne badania naukowe nie potwierdzają tych opinii. A wykorzystanie potencjału profilaktyki fluorkowej wskazane jest zwłaszcza przy wysokiej zapadalności na próchnicę.
Jak poprawnie udostępniać dokumentację medyczną pacjentów
Etap udostępniania dokumentacji medycznej pacjenta jest szczególnie ważny, gdyż z jednej strony stanowi podstawowe prawo pacjenta, z drugiej strony jednak jest źródłem ryzyka naruszenia ochrony danych osobowych w sytuacji, kiedy przekazanie odbyłoby się niezgodnie z obowiązującymi przepisami. Jak zatem zadbać o to, aby dane medyczne nie dostały się w niepowołane ręce? »
Jak uniknąć pułapek przy serwisowaniu sprzętu w gabinecie
W razie awarii drukarka, komputer czy telefon zostają oddane do serwisu, jednak ilość codziennych obowiązków nie pozwala Ci na terminowe ich odebranie. Wtedy właśnie zaczynają się nieprzyjemności. Na co zwrócić zatem uwagę i przed czym się chronić przy zawieraniu umowy. »
Lekarz bez dyplomu dentysty nie może leczyć jako inny specjalista dentystyczny
Lekarz, który nie jest dentystą, nie może wykonywać czynności zawodowych właściwych dentystom, nawet jeżeli ma ważny dyplom specjalisty chirurga stomatologicznego. Jeżeli mimo braku wykształcenia lekarsko-dentystycznego podejmie wykonywanie zawodu w tej specjalizacji, naraża się na karę dyscyplinarną co najmniej zawieszenia prawa wykonywania zawodu – wyrok Sądu Najwyższego z 27 lutego 2017 r. (sygn. akt SDI 119/17) »
Nr 9 maj 2018 r.
Już 25 maja 2018 r. wchodzą w życie przepisy RODO. Dlatego też w tym numerze znajdziesz sporo praktycznych wskazówek, jak radzić sobie z nowymi obowiązkami. Znajdziesz tu praktyczną checklistę: jak od 25 maja powinna wyglądać ankieta o stanie zdrowia pacjenta, aby zawierała tylko te pytania i dane, na które pozwala RODO. Od 2020 roku wszyscy lekarze będą obowiązkowo wystawiać e-recepty. Dlatego warto sprawdzić, co to będzie oznaczało dla Twojego gabinetu. Lekarz dentysta w swojej pracy jest otoczony z każdej strony sprzętem – nie tylko tym służącym bezpośrednio do leczenia, ale także tym potrzebnym do wykonywania codziennych czynności. W razie awarii oddajesz sprzęt do serwisu i tu... jeśli nie odbierzesz go z naprawy w terminie, możesz mieć problemy. Przekonaj się, na co zwrócić zatem uwagę i przed czym się należy chronić, oddając do naprawy drukarkę, komputer czy telefon. »