Opracowywanie ubytku spowodowanego próchnicą wtórną

Najnowszy odcinek cyklu „Stomatologia w praktyce” poświęcony jest leczeniu zachowawczemu. Tego typu ubytki łatwo przeoczyć, ponieważ często znajdują się pod pozornie szczelnym wypełnieniem. Dlatego podczas diagnostyki warto korzystać ze zdjęć rentgenowskich, które pomogą zobrazować skalę problemu. Sprawdź, jak powinno przebiegać usunięcie próchnicy wtórnej od momentu podania znieczulenia pacjentowi aż do zakończenia zabiegu.

Jak właściwie zdiagnozować pacjenta z bólem

Najczęściej to ból zmusza pacjenta do zgłaszania się do gabinetu dentystycznego. Lekarz dentysta ma obowiązek pomóc pacjentowi, który zgłasza się z bólem zęba, i to jeszcze tego samego dnia. Niedopełnienie tego obowiązku może doprowadzić do zapłacenia bardzo wysokiej kary.

Pierwsza wizyta dziecka w gabinecie stomatologicznym

Leczenie stomatologiczne dzieci nie jest szczególnie popularne wśród dentystów ogólnie praktykujących. Ze względu na specyfikę pracy z pacjentem pedodontycznym tylko nieliczni lekarze skupiają się głównie na tej grupie pacjentów. Część stomatologów w ogóle odmawia przyjmowania dzieci, szczególnie tych najmłodszych. Praca z dziećmi wymaga zarówno olbrzymich pokładów cierpliwości, jak i wiedzy z zakresu pedagogiki oraz psychologii.

Prewencja zaburzeń układu mięśniowo-szkieletowego u lekarzy dentystów

Długotrwałe przyjmowanie niewygodnych i statycznych pozycji w pracy dentystów przyczynia się do powstawania licznych dysfunkcji w układzie ruchu. Zachowania profilaktyczne mogą skutecznie obniżyć poziom odczuwanego dyskomfortu i poprawić jakość życia.

Jak wykonać estetyczną odbudowę zębów przednich za pomocą indeksu silikonowego

W codziennej praktyce bardzo często spotykamy pacjentów, którzy chcą poprawić kształt, kolor zębów przednich, np. z powodu nieszczelnych i przebarwionych wypełnień, próchnicy lub urazów zębów. Sposobem na wykonanie odbudowy estetycznej jest zastosowanie materiału kompozytowego oraz indeksu silikonowego. Takie rozwiązanie sprzyja precyzji i przewidywalności odbudowy.

Zastosowanie fibryny bogatopłytkowej (Platelet-Rich Fibrine PRF) w stomatologii

Autogenna terapia jest pojęciem coraz częściej spotykanym we współczesnej medycynie i stomatologii. Są to zabiegi wykorzystujące własne tkanki pacjenta, które mając znacząco wysoki potencjał odtwórczy, istotnie wpływają na poprawę gojenia i regenerację tkanek. Wszelkie procedury w obrębie tkanek miękkich i twardych obszaru jamy ustnej są narażone na ryzyko nadkażeń bakteryjnych ze względu na różnorodność gatunkową bakterii bytujących stale w obszarze potencjalnych zabiegów stomatologicznych. W wielu sytuacjach dochodzi również do różnorakich komplikacji, które są wpisane w każdą ingerencję w tkanki pacjenta. Im bardziej inwazyjne są to zabiegi, tym bardziej ryzyko to wzrasta, w stomatologii mając swój szczyt w zakresie działań chirurgii stomatologicznej, implantologii oraz periodontologii.