Sejm uchwalił ustawę ws. RODO
Mimo iż przepisy RODO stosujemy od 25 maja 2018 roku, to dopiero teraz skończyły się prace legislacyjne nad nowelizacją przepisów wprowadzających do RODO - ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia 2016/679, tzw. ustawy sektorowej. Ustawa ta dostosowuje polski porządek prawny do RODO, zwłaszcza przez usunięcie przepisów, które są sprzeczne z unijnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych lub powielają rozwiązania w nim zawarte. Przepisy wprowadzające do RODO zmieniają zapisy aż 168 innych ustaw, w tym dotyczących sektora zdrowia, np. ustaw o świadczeniach opieki zdrowotnej i o ochronie zdrowia psychicznego. Ustawa teraz trafi do Senatu, a potem trafi do podpisu prezydenta. »
Tajemnica lekarska po zmianach od 9 lutego 2019 r.
Dnia 9 lutego 2019 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw z 6 grudnia 2018 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 150). Od tego dnia w sytuacji, gdy osoba bliska zgodziła się na ujawnienie tajemnicy lekarskiej w zakresie informacji dotyczącej zmarłego pacjenta, tajemnica przestaje obowiązywać – chyba że inna osoba będąca także osobą bliską złoży sprzeciw wobec ujawnienia tej tajemnicy. Wówczas nie jest możliwe ujawnienie tej tajemnicy. Co więcej, decyzja osoby bliskiej jest niwelowana przez formalny sprzeciw pacjenta złożony za życia. Wtedy także informacje o leczeniu i inne dane stanowiące tajemnicę lekarską nie mogą być ujawnione. »
Elektroniczna dokumentacja medyczna od 1 stycznia 2019 r.
Od 1 stycznia 2019 r. wprowadzono obowiązek prowadzenia dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej, o czym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13a ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia. Obowiązek ten obejmuje następujące rodzaje dokumentacji medycznej: 1) informacja o rozpoznaniu choroby, problemu zdrowotnego lub urazu, wynikach przeprowadzonych badań, przyczynie odmowy przyjęcia do szpitala, udzielonych świadczeniach zdrowotnych oraz ewentualnych zaleceniach – w przypadku odmowy przyjęcia do szpitala, 2) informacja dla lekarza kierującego świadczeniobiorcę do poradni specjalistycznej lub leczenia szpitalnego o rozpoznaniu, 3) karta informacyjna z leczenia szpitalnego. »
Można już składać wnioski do NFZ o dofinansowanie zakupu oprogramowania do wystawiania e-ZLA
Na stronach funduszu pojawiło się zarządzenie nr 115/2018/DEF Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z 6 listopada 2018 r. w sprawie warunków rozliczania środków pochodzących z dotacji celowej z budżetu państwa na dofinansowanie zakupu urządzeń informatycznych i oprogramowania oraz kosztów niezbędnego szkolenia świadczeniodawców. Zgodnie z nim placówki podstawowej opieki zdrowotnej mogą starać się o dotację celową na zakup urządzeń informatycznych, oprogramowania i kosztów niezbędnego szkolenia lekarzy, którzy od 1 grudnia będą obowiązkowo wstawiać e-ZLA. Wnioski można składać do 15 grudnia 2018 r. Dofinansowanie wyniesie 65% poniesionych wydatków. Wydatki nie mogą być wyższe niż 3.500 zł na jednego lekarza zgłoszonego do realizacji umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej. Dofinansowanie będzie przyznane na nie więcej niż czterech lekarzy POZ wystawiających zaświadczenia lekarskie w miejscu udzielania świadczeń opieki zdrowotnej u jednego świadczeniodawcy, a w przypadku świadczeniodawców udzielających świadczeń opieki zdrowotnej w więcej niż jednym miejscu udzielania świadczeń opieki zdrowotnej - na nie więcej niż cztery miejsca udzielania świadczeń opieki zdrowotnej. Dofinansowane będą wydatki poniesione w całym 2018 roku, pod warunkiem, że sfinansowano je ze środków własnych przed złożeniem wniosku o udzielenie dofinansowania. Środki finansowe trafią do placówek nie później niż do 31 grudnia 2018 r. »
Od 1 grudnia zwolnienia tylko w formie elektronicznej
Od 1 grudnia lekarze będą mogli wystawiać tylko zwolnienia w postaci elektronicznej. Zaświadczenia papierowe będzie można wykorzystywać w wyjątkowych sytuacjach, np. w razie braku dostępu do Internetu lub wizyty domowej bez sprzętu mobilnego. Posłużą do tego wydruki z systemu elektronicznego, które w ciągu 3 dni lekarz lub asystent medyczny będą mieli obowiązek wprowadzić do systemu elektronicznego. W związku z wdrożeniem zwolnień elektronicznych ZUS uruchomił stanowiska specjalnych regionalnych doradców. Można też skorzystać z linii tematycznej o e-zwolnieniach w infolinii telefonicznej ZUS. »
Separatory amalgamatu – stanowisko nr 1/VIII/2018 Komisji Stomatologicznej NRL z 29 września 2018 r.
Komisja Stomatologiczna Naczelnej Rady Lekarskiej podtrzymuje tezy zawarte w Apelu Komisji nr 4/VII/2017 z 15 grudnia 2017 r. w sprawie podjęcia działań mających na celu właściwe wdrożenie regulacji unijnych dotyczących stosowania separatorów amalgamatu w gabinetach stomatologicznych. Oto schemat postępowania: Podmiot wykonujący działalność leczniczą, niewyłączony spod obowiązku instalacji separatora amalgamatu, zwany dalej „podmiotem”, a nieposiadający na dzień 1.01.2019 r. takiej instalacji, mógłby zadeklarować: wykonanie takiej instalacji w terminie do 3 lat; rezygnację z wykonania tej instalacji. Wówczas podmiot taki nie może zakładać i usuwać wypełnień amalgamatowych. Wyjątkiem są stany związane z pierwszą pomocą (trepanacja komory poprzez wypełnienie amalgamatowe lub sytuacja związana z separacją korzeni podczas ekstrakcji). Podmiot, o którym mowa w pkt 1a, mógłby w trakcie 3-letniego programu ostatecznie zrezygnować z instalacji i stać się (z opisanymi wyżej skutkami) podmiotem, o którym mowa w pkt 1b. W ciągu 2 lat władze publiczne nawiążą współpracę z odpowiednią liczbą „podmiotów usługowych”, które będą się rekrutować spośród podmiotów posiadających instalację separatora. Przedmiotem umowy byłoby utrzymywanie instalacji do separacji amalgamatu w zamian za refundację kosztów jej zamontowania i serwisowania. Schemat postępowania jest zgodny z sugestiami ministra zdrowia co do wdrożenia postanowień art. 10 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego w sprawie rtęci. Źródło: www.nil.org.pl »
Minister zdrowia podpisał rozporządzenie o płacach lekarzy rezydentów
Minister zdrowia Łukasz Szumowski podpisał rozporządzenie w sprawie płac lekarzy odbywających szkolenie specjalizacyjne w ramach rezydentury. Rozwiązania będą obowiązywać z mocą wsteczną od 1 lipca. Wysokość miesięcznego zasadniczego wynagrodzenia lekarzy i stomatologów odbywających specjalizację w trybie rezydentury będzie zależna od dziedziny medycyny i od okresu specjalizacji. Lekarz odbywający rezydenturę w dziedzinie nieokreślanej jako priorytetowa otrzyma miesięczne 4 tys. zł brutto wynagrodzenia, a w dziedzinie określanej jako priorytetowa – 4,7 tys. zł. Wynagrodzenia te wzrosną od trzeciego roku rezydentury o 500 zł brutto dla specjalizacji określanych jako niepriorytetowe i o 600 zł brutto dla specjalizacji określanych jako priorytetowe – wyniosą wtedy odpowiednio 4,5 tys. zł i 5,3 tys. zł. Na liście specjalizacji priorytetowych znalazły się m.in. anestezjologia i intensywna terapia, chirurgia onkologiczna, chirurgia ogólna, choroby wewnętrzne, hematologia, geriatria i kardiologia dziecięca. »
Sekretarka medyczna wystawi zwolnienie lekarskie
Sejm przyjął nowelizację ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona wsparcie wystawiających zwolnienia lekarskie przez sekretarki medyczne. Takie rozwiązanie pomoże zwłaszcza starszym lekarzom wywiązać się z obowiązku wystawiania e-zwolnień, który ma obowiązywać od 1 grudnia 2018 r. Żeby było to możliwe, poza zmianą prawną, konieczne jest również dostosowanie systemów informatycznych ZUS. Resort zdrowia pracuje także nad rozwiązaniami prawnymi, dzięki którym do placówek medycznych trafią dodatkowe pieniądze na zatrudnienie sekretarek. Planowane jest też wprowadzenie norm zatrudnienia sekretarek medycznych. Sekretarką medyczną mogłaby zostać osoba z przynajmniej średnim wykształceniem, po kursie z zakresu ochrony danych osobowych i szkoleniu z obsługi systemu informatycznego. Byłaby także ustawowo zobowiązana do zachowania tajemnicy zawodowej. Poza tym ustawa zakłada, że w utworzonym Rejestrze Asystentów Medycznych (prowadzonym przez ministra zdrowia) gromadzone będą dane o osobach mających upoważnienia do wypisywania zwolnień, które następnie będą przekazywane do ZUS. »
- « pierwsza
- «
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- »
- ostatnia »