Można już składać wnioski do NFZ o dofinansowanie zakupu oprogramowania do wystawiania e-ZLA

Na stronach funduszu pojawiło się zarządzenie nr 115/2018/DEF Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z 6 listopada 2018 r. w sprawie warunków rozliczania środków pochodzących z dotacji celowej z budżetu państwa na dofinansowanie zakupu urządzeń informatycznych i oprogramowania oraz kosztów niezbędnego szkolenia świadczeniodawców. Zgodnie z nim placówki podstawowej opieki zdrowotnej mogą starać się o dotację celową na zakup urządzeń informatycznych, oprogramowania i kosztów niezbędnego szkolenia lekarzy, którzy od 1 grudnia będą obowiązkowo wstawiać e-ZLA. Wnioski można składać do 15 grudnia 2018 r. Dofinansowanie wyniesie 65% poniesionych wydatków. Wydatki nie mogą być wyższe niż 3.500 zł na jednego lekarza zgłoszonego do realizacji umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej. Dofinansowanie będzie przyznane na nie więcej niż czterech lekarzy POZ wystawiających zaświadczenia lekarskie w miejscu udzielania świadczeń opieki zdrowotnej u jednego świadczeniodawcy, a w przypadku świadczeniodawców udzielających świadczeń opieki zdrowotnej w więcej niż jednym miejscu udzielania świadczeń opieki zdrowotnej - na nie więcej niż cztery miejsca udzielania świadczeń opieki zdrowotnej.  Dofinansowane będą wydatki poniesione w całym 2018 roku, pod warunkiem, że sfinansowano je ze środków własnych przed złożeniem wniosku o udzielenie dofinansowania. Środki finansowe trafią do placówek nie później niż do 31 grudnia 2018 r.   »

Separatory amalgamatu – stanowisko nr 1/VIII/2018 Komisji Stomatologicznej NRL z 29 września 2018 r.

Komisja Stomatologiczna Naczelnej Rady Lekarskiej podtrzymuje tezy zawarte w Apelu Komisji nr 4/VII/2017 z 15 grudnia 2017 r. w sprawie podjęcia działań mających na celu właściwe wdrożenie regulacji unijnych dotyczących stosowania separatorów amalgamatu w gabinetach stomatologicznych. Oto schemat postępowania: Podmiot wykonujący działalność leczniczą, niewyłączony spod obowiązku instalacji separatora amalgamatu, zwany dalej „podmiotem”, a nieposiadający na dzień 1.01.2019 r. takiej instalacji, mógłby zadeklarować: wykonanie takiej instalacji w terminie do 3 lat; rezygnację z wykonania tej instalacji. Wówczas podmiot taki nie może zakładać i usuwać wypełnień amalgamatowych. Wyjątkiem są stany związane z pierwszą pomocą (trepanacja komory poprzez wypełnienie amalgamatowe lub sytuacja związana z separacją korzeni podczas ekstrakcji). Podmiot, o którym mowa w pkt 1a, mógłby w trakcie 3-letniego programu ostatecznie zrezygnować z instalacji i stać się (z opisanymi wyżej skutkami) podmiotem, o którym mowa w pkt 1b. W ciągu 2 lat władze publiczne nawiążą współpracę z odpowiednią liczbą „podmiotów usługowych”, które będą się rekrutować spośród podmiotów posiadających instalację separatora. Przedmiotem umowy byłoby utrzymywanie instalacji do separacji amalgamatu w zamian za refundację kosztów jej zamontowania i serwisowania. Schemat postępowania jest zgodny z sugestiami ministra zdrowia co do wdrożenia postanowień art. 10 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego w sprawie rtęci. Źródło: www.nil.org.pl »

Wchodzi w życie 23 sierpnia: powstaje Internetowe Konto Pacjenta

Ustawa z 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 515) reguluje zasady wprowadzenia Internetowego Konta Pacjenta. Dzięki IKP pacjent ma mieć dostęp online do informacji m.in. o udzielonych i planowanych świadczeniach opieki oraz zaświadczeniach. Pacjent będzie mógł np. upoważnić inną osobę do dostępu do swoich danych medycznych lub informacji o stanie zdrowia. Konto ma dać możliwość m.in. wyrażenia zgody (lub odmowy) na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych. Internetowe Kontro Pacjenta umożliwi także np. dostęp do: informacji o wystawionych zwolnieniach lekarskich i wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne płaconej przez usługobiorcę.  informacji o posiadanym - w danym dniu - prawie do świadczeń opieki zdrowotnej oraz podstawie do tego prawa, a gdy prawo to wynika z objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym, to także o dacie zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego – na podstawie informacji przetwarzanych w Centralnym Wykazie Ubezpieczonych. części usług oferowanych w ramach tzw. Zintegrowanego Informatora Pacjenta (ZIP), udostępnionego przez Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ), również za pośrednictwem IKP. Będzie możliwy także odwrotny dostęp – do IKP za pośrednictwem ZIP. Funkcjonalności będą udostępniane stopniowo. Nowelizacja zakłada ponadto m.in. umożliwienie pielęgniarkom i położnym wystawiania recept, nie tylko po osobistym badaniu pacjenta, lecz także po badaniu za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności. Wystawienie recepty niezbędnej do kontynuacji leczenia oraz recepty albo zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuacji zaopatrzenia w nie, będzie mogło następować również bez badania pacjenta, jeżeli jest to uzasadnione stanem jego zdrowia odzwierciedlonym w dokumentacji. »

Baner Koronawirus

Najnowszy numer

Nr 80 - kwiecień 2024 r.

AML 80 okladka

Zdarzenia medyczne – obowiązki placówek

Dostępny w wersji elektronicznej