Przygotuj się do wymiany kasy fiskalnej
15 czerwca 2018 r. w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach. Wynika z z niego, że prawdopodobnie od 1 stycznia 2020 r. lekarze dentyści będą mieli obowiązek użytkowania nowego typu kas rejestrujących. Będą musiały one umożliwiać emisję dokumentów fiskalnych i niefiskalnych w dwóch formach – elektronicznej i papierowej. Kasy elektroniczne będą musiały zapewnić prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwić połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas. »
24 lipca 2018 r. mija termin złożenia wniosku o wpis do rejestru „Bazy danych o odpadach”
Lekarze dentyści, którzy prowadzą podmioty wykonujące działalność leczniczą, a więc wytwarzający odpady składają wniosek o wpis do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Rejestr jest prowadzony przez marszałka województwa, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę podmiotu. Wniosek o wpis do rejestru należy złożyć do 24 lipca 2018 r. »
Elektroniczne ZUS ZLA od 1 grudnia 2018 r.
Lekarze będą mieli obowiązek wystawiania elektronicznych zwolnień dopiero od 1 grudnia 2018 r., a nie od 1 lipca 2018 r. Taką zmianę wprowadziła ustawa z 10 maja 2018 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz niektórych innych ustaw(Dz.U. z 2018 r. poz. 1150). Papierowe zwolnienia miały przestać obowiązywać od 1 lipca br. Organizacje lekarskie apelowały jednak o przesunięcie tego terminu, twierdząc, że część lekarzy w wieku emerytalnym może mieć kłopot z wystawianiem zwolnień elektronicznych, zwłaszcza w przychodniach podstawowej opieki zdrowotnej. »
Weszło w życie rozporządzenie w sprawie rodzajów elektronicznej dokumentacji medycznej
Rozporządzenie ministra zdrowia z 8 maja 2018 r. w sprawie rodzajów elektronicznej dokumentacji medycznej obowiązuje od 2 czerwca. Określono w nim, jakie dokumenty stanowią elektroniczną dokumentację medyczną. Prowadzenie ich w postaci elektronicznej będzie obligatoryjne od 1 stycznia 2019 r. Są to następujące dokumenty: 1) informacja o rozpoznaniu choroby, problemu zdrowotnego lub urazu, wynikach przeprowadzonych badań, przyczynie odmowy przyjęcia do szpitala, udzielonych świadczeniach zdrowotnych oraz ewentualnych zaleceniach - w przypadku odmowy przyjęcia pacjenta do szpitala, 2) informacja dla lekarza kierującego świadczeniobiorcę do poradni specjalistycznej lub leczenia szpitalnego o rozpoznaniu, sposobie leczenia, rokowaniu, ordynowanych lekach, środkach spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobach medycznych, w tym okresie ich stosowania i sposobie dawkowania oraz wyznaczonych wizytach kontrolnych, 3) karta informacyjna z leczenia szpitalnego. »
Zgłoś swój udział w Grupie Roboczej ds. Ochrony Danych Osobowych
Minister cyfryzacji tworzy Grupę Roboczą ds. Ochrony Danych Osobowych i zaprasza do udziału w niej m.in. przedstawicieli przedsiębiorców bądź zrzeszeń przedsiębiorców, organizacji pozarządowych i ośrodków akademickich. Grupa ma poświęcić szczególną uwagę kwestiom RODO w ochronie zdrowia. Powstanie grupy jest odpowiedzią na liczne przypadki błędnego zrozumienia RODO. Celem grupy jest opracowanie klucza postępowania w najczęstszych przypadkach nadinterpretacji nowych przepisów. Prace Grupy będą podzielone na zespoły. Grupa będzie liczyła 20 osób, a jej członków wybierze minister cyfryzacji spośród kandydatów, którzy w terminie do 18 czerwca 2018 r. prześlą zgłoszenie na adres [email protected]. »
RODO już obowiązuje
RODO, czyli unijne ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych, zostało przyjęte przez Unię Europejską w kwietniu 2016 roku. Od 25 maja 2018 r. RODO jest już bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich UE. Pełna nazwa RODO to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). Jakie zmiany wprowadza RODO? Najważniejsze z nich to: rozszerzenie obowiązku informacyjnego administratorów, obowiązek wyznaczenia inspektora ochrony danych przez część administratorów i podmiotów przetwarzających, prowadzenie rejestru czynności przetwarzania danych (przez administratorów) i rejestru wszystkich kategorii czynności realizowanych w imieniu administratora (przez podmioty przetwarzające), konieczność zgłaszania naruszeń ochrony danych do organu nadzorczego i gdy takie naruszenia mogą powodować wysokie ryzyko naruszenia praw i wolności osób fizycznych – także osób, których danych dotyczy naruszenie, obowiązek prowadzenia oceny skutków planowanych operacji przetwarzania dla ochrony danych, nowe prawa dla osób, których dane dotyczą, m.in. prawo do bycia zapomnianym czy prawo do przenoszenia danych, konieczność przejrzystej komunikacji z osobami, których dane są przetwarzane, uregulowanie kwestii związanych z współadministrowaniem danymi, wprowadzenie wysokich kar finansowych za naruszenia przepisów RODO. Od 25 maja obowiązuje też nowa ustawa z 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1000). Uzupełnia ona RODO w niektórych obszarach. Wskazuje m.in. które organy i podmioty publiczne muszą wyznaczyć inspektora ochrony danych, zasady zawiadamiania organu nadzorczego o wyznaczeniu inspektora ochrony danych, zasady uzyskiwania akredytacji i certyfikacji, zasady funkcjonowania nowego organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, warunki korzystania z monitoringu wizyjnego przez pracodawców i samorządy. »
Prezydent podpisał ustawę o ochronie danych osobowych
Ustawa o ochronie danych osobowych uzupełnia i uszczegóławia unijne rozporządzenie (tzw. RODO), które będzie obowiązywało w Polsce od 25 maja 2018 r. Nowa ustawa o ochronie danych osobowych zastąpi regulację obowiązującą od 1997 roku. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem i polską ustawą, jako właściciele danych osobowych mamy pełne prawo do dysponowania nimi wedle własnego uznania a wykorzystanie ich niezgodnie z naszą intencją będzie podlegać sankcjom. Ustawa przewiduje powołanie Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, który zastąpi Generalnego Inspektora Danych Osobowych. Prezes będzie powoływany przez Sejm za zgodą Senatu na 4-letnią kadencję. Organowi przyznano prawa do przeprowadzania kontroli naruszenia zasad ochrony danych osobowych czy możliwość korzystania z pomocy funkcjonariuszy policji w toku przeprowadzanej kontroli. >> Sprawdź, czy musisz odbierać nowe zgody na przetwarzanie danych osobowych. Pobierz e-book: Jak dostosować formularze zgód pacjenta do RODO wraz z gotową checklistą >> Czytaj także dodatkowe artykuły w bazie wiedzy/RODO w ochronie zdrowia »
Rząd przyjął projekt nowej ustawy o ochronie danych osobowych
Nowe przepisy wynikają z konieczności zapewnienia w Polsce skutecznego stosowania unijnego rozporządzenia w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych oraz w sprawie ich swobodnego przepływu (tzw. RODO). Do nowych przepisów będą musiały dostosować się wszystkie podmioty, które zbierają i przetwarzają dane osobowe. Zgodnie z projektem, zniesiona będzie dotychczasowa dwuinstancyjność postępowania w sprawach naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych. Dzięki temu rozwiązaniu obywatel będzie miał możliwość szybszego uzyskania sądowej ochrony swoich praw. Wprowadzono także przepis, dzięki któremu podejmowana przez organ kontrola nie będzie mogła trwać dłużej niż miesiąc od dnia podjęcia czynności kontrolnych. Projekt przewiduje też ustanowienie nowego, niezależnego organu zajmującego się sprawami ochrony danych osobowych – prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). Zastąpi on Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. W projekcie przewidziano również ustanowienie mechanizmu certyfikacji w obszarze ochrony danych osobowych. Z chwilą wejścia w życie nowej ustawy utraci moc dotychczasowa ustawa o ochronie danych osobowych z 29 sierpnia 1997 r. »
Rząd przyjął projekt ustawy wprowadzającej e-receptę
Projekt nowelizacji ustawy umożliwi wystawienie recepty po zbadaniu pacjenta za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności. Zaproponowane rozwiązanie wpłynie na rozwój telemedycyny. Aby mogła ona szybciej rozwijać się potrzebna jest możliwość wystawienia recepty bez osobistego kontaktu osoby wystawiającej receptę z pacjentem. Projekt przewiduje także zmiany dotyczące sposobu podpisywania elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM). Chodzi o możliwość wykorzystania sposobu potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych, dostępnego w systemie teleinformatycznym udostępnionym bezpłatnie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, tj. narzędzia wytworzonego na potrzeby podpisywania elektronicznych zwolnień lekarskich. Narzędzie to będzie dodatkowym – obok obecnie przewidzianego podpisu kwalifikowalnego oraz profilu zaufanego ePUAP – dopuszczalnym sposobem podpisywania EDM. Zaproponowane rozwiązanie ma istotne znaczenie dla zwiększenia dynamiki procesu przechodzenia na elektroniczne prowadzenie dokumentacji medycznej. Zmieniono także przepisy regulujące kwestie związane z wystawianiem, realizacją i kontrolą recept (w tym wystawianych w postaci elektronicznej) oraz dotyczące sprawozdawczości aptek przekazywanej Narodowemu Funduszowi Zdrowia. Przepisy te mają istotne znaczenie dla wdrożenia e-recepty. »
- « pierwsza
- «
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- »
- ostatnia »