Najniższe wynagrodzenie w ochronie zdrowia – ustawa przyjęta przez Sejm
Sejm przyjął nowelizację ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne zatrudnionych w podmiotach leczniczych. Ustawa gwarantuje minimalne wynagrodzenie dla sekretarki medycznej ze średnim wykształceniem w 2021 r. w wysokości 3217 zł brutto, a z wyższym wykształceniem - 3670 zł . Ustawa wprowadza także gwarantowany próg najniższej płacy zasadniczej dla niemedycznych pracowników działalności podstawowej (np. dyspozytorów medycznych, opiekunów medycznych, sanitariuszy szpitalnych, sekretarek medycznych). Wynagrodzenie zasadnicze dla tej grupy – zgodnie z projektem - nie będzie mogło być niższe niż 2664 zł brutto w 2021 roku. »
Zmiany w wystawianiu recept
Dnia 14 września 2018 r. wchodzi w życie rozporządzenie ministra zdrowia z 11 września 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie recept (Dz.U. z 2018 r. poz. 1773). W kolejnym numerze pisma Stomatologia w praktyce sprawdzisz, co nowe przepisy oznaczają w codziennej pracy lekarza dentysty. »
Wchodzi w życie 23 sierpnia: powstaje Internetowe Konto Pacjenta
Ustawa z 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 515) reguluje zasady wprowadzenia Internetowego Konta Pacjenta. Dzięki IKP pacjent ma mieć dostęp online do informacji m.in. o udzielonych i planowanych świadczeniach opieki oraz zaświadczeniach. Pacjent będzie mógł np. upoważnić inną osobę do dostępu do swoich danych medycznych lub informacji o stanie zdrowia. Konto ma dać możliwość m.in. wyrażenia zgody (lub odmowy) na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych. Internetowe Kontro Pacjenta umożliwi także np. dostęp do: informacji o wystawionych zwolnieniach lekarskich i wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne płaconej przez usługobiorcę. informacji o posiadanym - w danym dniu - prawie do świadczeń opieki zdrowotnej oraz podstawie do tego prawa, a gdy prawo to wynika z objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym, to także o dacie zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego – na podstawie informacji przetwarzanych w Centralnym Wykazie Ubezpieczonych. części usług oferowanych w ramach tzw. Zintegrowanego Informatora Pacjenta (ZIP), udostępnionego przez Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ), również za pośrednictwem IKP. Będzie możliwy także odwrotny dostęp – do IKP za pośrednictwem ZIP. Funkcjonalności będą udostępniane stopniowo. Nowelizacja zakłada ponadto m.in. umożliwienie pielęgniarkom i położnym wystawiania recept, nie tylko po osobistym badaniu pacjenta, lecz także po badaniu za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności. Wystawienie recepty niezbędnej do kontynuacji leczenia oraz recepty albo zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuacji zaopatrzenia w nie, będzie mogło następować również bez badania pacjenta, jeżeli jest to uzasadnione stanem jego zdrowia odzwierciedlonym w dokumentacji. »
Od 1 października 2018 r. ZUS ZLA będzie mógł wystawić asystent medyczny
Dnia 11 lipca 2018 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowych ze środków publicznych, przedłożony przez ministra rodziny, pracy i polityki społecznej. Zgodnie z nowymi przepisami ZUS ZLA będą mogli wypisywać upoważnieni przez lekarza dentystę pielęgniarka, ratownik medyczny lub sekretarka medyczna. Lekarz ma mieć więcej czasu na zbadanie pacjenta, gdyż druk zwolnienia wypełni za niego asystent medyczny. Lekarz będzie mógł wydać upoważnienie na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy. Osoba upoważniona będzie musiała mieć utworzony w ZUS profil informacyjny na portalu Platforma Usług Elektronicznych – PUE. Mimo że to asystent medyczny będzie wystawiał zwolnienie w imieniu lekarza, odpowiedzialność prawna będzie spoczywała na lekarzu. »
Przygotuj się do wymiany kasy fiskalnej
15 czerwca 2018 r. w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach. Wynika z z niego, że prawdopodobnie od 1 stycznia 2020 r. lekarze dentyści będą mieli obowiązek użytkowania nowego typu kas rejestrujących. Będą musiały one umożliwiać emisję dokumentów fiskalnych i niefiskalnych w dwóch formach – elektronicznej i papierowej. Kasy elektroniczne będą musiały zapewnić prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwić połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas. »
24 lipca 2018 r. mija termin złożenia wniosku o wpis do rejestru „Bazy danych o odpadach”
Lekarze dentyści, którzy prowadzą podmioty wykonujące działalność leczniczą, a więc wytwarzający odpady składają wniosek o wpis do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Rejestr jest prowadzony przez marszałka województwa, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę podmiotu. Wniosek o wpis do rejestru należy złożyć do 24 lipca 2018 r. »
Elektroniczne ZUS ZLA od 1 grudnia 2018 r.
Lekarze będą mieli obowiązek wystawiania elektronicznych zwolnień dopiero od 1 grudnia 2018 r., a nie od 1 lipca 2018 r. Taką zmianę wprowadziła ustawa z 10 maja 2018 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz niektórych innych ustaw(Dz.U. z 2018 r. poz. 1150). Papierowe zwolnienia miały przestać obowiązywać od 1 lipca br. Organizacje lekarskie apelowały jednak o przesunięcie tego terminu, twierdząc, że część lekarzy w wieku emerytalnym może mieć kłopot z wystawianiem zwolnień elektronicznych, zwłaszcza w przychodniach podstawowej opieki zdrowotnej. »
Weszło w życie rozporządzenie w sprawie rodzajów elektronicznej dokumentacji medycznej
Rozporządzenie ministra zdrowia z 8 maja 2018 r. w sprawie rodzajów elektronicznej dokumentacji medycznej obowiązuje od 2 czerwca. Określono w nim, jakie dokumenty stanowią elektroniczną dokumentację medyczną. Prowadzenie ich w postaci elektronicznej będzie obligatoryjne od 1 stycznia 2019 r. Są to następujące dokumenty: 1) informacja o rozpoznaniu choroby, problemu zdrowotnego lub urazu, wynikach przeprowadzonych badań, przyczynie odmowy przyjęcia do szpitala, udzielonych świadczeniach zdrowotnych oraz ewentualnych zaleceniach - w przypadku odmowy przyjęcia pacjenta do szpitala, 2) informacja dla lekarza kierującego świadczeniobiorcę do poradni specjalistycznej lub leczenia szpitalnego o rozpoznaniu, sposobie leczenia, rokowaniu, ordynowanych lekach, środkach spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobach medycznych, w tym okresie ich stosowania i sposobie dawkowania oraz wyznaczonych wizytach kontrolnych, 3) karta informacyjna z leczenia szpitalnego. »
Zgłoś swój udział w Grupie Roboczej ds. Ochrony Danych Osobowych
Minister cyfryzacji tworzy Grupę Roboczą ds. Ochrony Danych Osobowych i zaprasza do udziału w niej m.in. przedstawicieli przedsiębiorców bądź zrzeszeń przedsiębiorców, organizacji pozarządowych i ośrodków akademickich. Grupa ma poświęcić szczególną uwagę kwestiom RODO w ochronie zdrowia. Powstanie grupy jest odpowiedzią na liczne przypadki błędnego zrozumienia RODO. Celem grupy jest opracowanie klucza postępowania w najczęstszych przypadkach nadinterpretacji nowych przepisów. Prace Grupy będą podzielone na zespoły. Grupa będzie liczyła 20 osób, a jej członków wybierze minister cyfryzacji spośród kandydatów, którzy w terminie do 18 czerwca 2018 r. prześlą zgłoszenie na adres [email protected]. »
- « pierwsza
- «
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- »
- ostatnia »