Oświadczenie do uzyskania dodatkowego zasiłku opiekuńczego - wzór obowiązujący od 1 września 2020 r.

Z dodatkowego zasiłku opiekuńczego mogą skorzystać rodzice dziecka do 8 lat, a także ubezpieczeni rodzice lub opiekunowie osób pełnoletnich niepełnosprawnych, zwolnieni od wykonywania pracy w przypadku zamknięcia z powodu koronawirusa placówki opiekuńczej.

Procedura zarządzania przepływem pracy personelu w dobie COVID-19

Personel medyczny stanowi podstawowe i zarazem główne ogniwo walki z pandemią. Dlatego należy wykorzystać ich czas pracy jak najoptymalniej. Procedura określa, jak skuteczne zarządzać czasem pracy pracowników medycznych, wykorzystać zasoby ludzkie w taki sposób, aby zminimalizować ryzyko transmisji wirusa SARS-CoV-2 w miejscu pracy, a tym samym zredukować ryzyko braków kadrowych, co wiązałoby się z niewystarczającą liczbą osób sprawujących opiekę nad pacjentem chorym na COVID-19.

Procedura mycia i dezynfekcji gabinetu diagnostyczno-zabiegowego

Gabinet diagnostyczno-zabiegowy służy do wykonywania zabiegów diagnostycznych lub terapeutycznych o charakterze zabiegowym, dlatego charakteryzuje się dużym ryzykiem zakażenia przez zanieczyszczenia mikrobiologiczne, które znajdują się m.in. na powierzchni sprzętu medycznego itp. Wirus SARS-CoV-2 może przetrwać na powierzchniach płaskich od kilku godzin do kilkunastu dni, w zależności od ich rodzaju, wilgotności i temperatury. Celem procedury jest minimalizacja ryzyka rozprzestrzeniania się zakażeń.

Procedura mycia pomieszczeń ogólnodostępnych dla pacjentów – ciągi komunikacyjne itp.

W podmiocie leczniczym podłogi i ich połączenie ze ścianami wykonuje się z materiałów umożliwiających ich mycie i dezynfekcję. Procedura ma minimalizować ryzyko rozprzestrzeniania się zakażeń, określa zasady sprzątania, zawiera także wzór wykazu środków do dezynfekcji powierzchni stosowanych w pomieszczeniach ogólnodostępnych dla pacjentów.

Procedura zapewnienia ochrony personelu i pacjentów oraz zachowanie standardów bezpieczeństwa w dobie COVID-19

Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w podmiocie leczniczym, a także ma obowiązek chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, co m.in. wyraża się przez organizację pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy.   Z kolei obowiązkiem pracownika jest przestrzeganie przepisów i zasad bhp, a także stosowanie środków ochrony zbiorowej i używanie przydzielonych środków ochrony indywidualnej, odzieży czy obuwia roboczego.   Celem procedury jest zapewnienie maksymalnej ochrony personelu i pacjentów oraz zachowanie standardów bezpieczeństwa.

Pracownik zakażony koronawirusem – przykładowa treść wiadomości przekazywana do stacji sanitarno-epidemiologicznej

W przypadku, gdy u jednego z pracowników pojawiły się objawy zarażenia koronawirusem lub jeśli zostanie potwierdzone, że pracownik został zarażony powiadom powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną, zabezpiecz miejsce pracy, podejmij decyzję o sposobie wykonywania pracy przez pracowników. Pamiętaj, że pracodawca nie ma obowiązku skierowania pracownika na badania lekarskie po powrocie do pracy.

Nr 79 - marzec 2024 r.

okładka

Fluor w stomatologii – prawda i mity