separator amalgamatu

Numer 21 maj 2019 r.

Większość rodziców nie wie, kiedy trzeba zgłosić się na pierwszą wizytę do lekarza dentysty z dzieckiem. Dlatego też pojawiają się w gabinecie za późno, dopiero wówczas, kiedy występują już objawy bólowe ze strony zębów mlecznych dziecka. To utrudnia pracę lekarza. Warto sprawdzić, jak edukować rodziców małego pacjenta, jak powinna wyglądać wizyta adaptacyjna i jak przygotować sam gabinet (str. 3).

Od 1 stycznia 2019 r. gabinety, w których jest stosowany amalgamat stomatologiczny oraz są usuwane wypełnienia z tego materiału lub zęby zawierające takie wypełnienia, muszą być wyposażone w separatory amalgamatu. Sprawa wzbudziła wiele niepokoju i kontrowersji w środowisku lekarzy stomatologów. Głos zabrała Komisja Stomatologiczna NIL, poseł na Sejm RP i Ministerstwo Zdrowia. Ministerstwo Zdrowia wydało komunikat, że separatorów nie będą musiały posiadać gabinety ortodontyczne czy protetyczne, gdyż nie używają amalgamatu i nie usuwają wypełnień amalgamatowych, natomiast w dużych wielostanowiskowych placówkach wystarczy, że w urządzenie będzie wyposażone jedno stanowisko dentystyczne. Sprawdź, jak obecnie wygląda sytuacja (str. 12).

Dowiedz się także, co może sprawdzać NFZ podczas kontroli w Twoim gabinecie (str. 18) oraz jak ustanowić pełnomocnika, gdy nie możesz reprezentować swojej sprawy w sądzie osobiście (str. 20).

Lekarz powinien opracować i stosować szczegółową procedurę postępowania z odpadami medycznymi w zakresie selektywnego zbierania, transportu i wstępnego ich magazynowania. Powinien on również przygotować instrukcję selektywnego zbierania odpadów medycznych w miejscu ich powstawania. Warto skorzystać z gotowego wzoru (str. 15).

Separatory amalgamatu – stanowisko nr 1/VIII/2018 Komisji Stomatologicznej NRL z 29 września 2018 r.

Komisja Stomatologiczna Naczelnej Rady Lekarskiej podtrzymuje tezy zawarte w Apelu Komisji nr 4/VII/2017 z 15 grudnia 2017 r. w sprawie podjęcia działań mających na celu właściwe wdrożenie regulacji unijnych dotyczących stosowania separatorów amalgamatu w gabinetach stomatologicznych. Oto schemat postępowania:

  1. Podmiot wykonujący działalność leczniczą, niewyłączony spod obowiązku instalacji separatora amalgamatu, zwany dalej „podmiotem”, a nieposiadający na dzień 1.01.2019 r. takiej instalacji, mógłby zadeklarować:
    1. wykonanie takiej instalacji w terminie do 3 lat;
    2. rezygnację z wykonania tej instalacji. Wówczas podmiot taki nie może zakładać i usuwać wypełnień amalgamatowych. Wyjątkiem są stany związane z pierwszą pomocą (trepanacja komory poprzez wypełnienie amalgamatowe lub sytuacja związana z separacją korzeni podczas ekstrakcji).
  2. Podmiot, o którym mowa w pkt 1a, mógłby w trakcie 3-letniego programu ostatecznie zrezygnować z instalacji i stać się (z opisanymi wyżej skutkami) podmiotem, o którym mowa w pkt 1b.
  3. W ciągu 2 lat władze publiczne nawiążą współpracę z odpowiednią liczbą „podmiotów usługowych”, które będą się rekrutować spośród podmiotów posiadających instalację separatora. Przedmiotem umowy byłoby utrzymywanie instalacji do separacji amalgamatu w zamian za refundację kosztów jej zamontowania i serwisowania.

Schemat postępowania jest zgodny z sugestiami ministra zdrowia co do wdrożenia postanowień art. 10 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego w sprawie rtęci.

Źródło: www.nil.org.pl