Naruszenie ochrony danych osobowych – kogo będziesz musiał zawiadomić od 25 maja 2018 r.
Koniecznie opracuj i wdróż procedury postępowania na wypadek wystąpienia incydentu bezpieczeństwa. W procedurze określ cel jej wdrożenia, zakres stosowania, opisz etapy zarządzania incydentem od jego wykrycia do zamknięcia oraz przypisz pracownikom odpowiedzialności i role związane z reagowaniem na incydenty. »
Nr 3 Listopad 2017
Wielu lekarzy dentystów niechętnie leczy dzieci. Obawiają się trudności w komunikacji, złej współpracy z pacjentem i konieczności wypełniania stosu dokumentów. Jak sobie poradzić z małym pacjentem, dowiesz się w tym numerze. Komfort małego pacjenta podczas zabiegu z pewnością poprawi sedacja wziewna, czyli gaz rozweselający. Rozwiązanie to z powodzeniem stosuje w swojej codziennej praktyce lekarz dentysta Renata Sznajder, o czym piszemy na str. 3. »
Poszerzone lakowanie – gdy pacjent boi się bólu i dotyku, stosuj abrazję powietrzną
Gdy masz pacjenta gotowego i w sedacji, możesz wykonać wiele procedur. Jeśli pacjentem jest dziecko w wieku 5–7 lat, to niemal na pewno z początkową, pierwotną, próchnicą w pierwszych zębach stałych. Doskonałym przykładem zabiegu zabezpieczającego będzie tzw. poszerzone lakowanie. Do oczyszczenia młodego zęba nie użyjesz jednak tradycyjnego wiertła, lecz ciśnieniowej piaskarki abrazyjnej.
Profilaktyka zranień – jaką dokumentację sporządzić
Ryzyko ewentualnego zranienia, czy zakłucia możesz zminimalizować za pomocą procedur, które sam opracujesz. Mimo że przepisy rozporządzenia nie obejmują lekarzy samodzielnie prowadzących indywidualne praktyki lub zatrudniających np. tylko rejestratorkę, warto się zabezpieczyć przed przypadkowym zranieniem. Pamiętaj, Twoje bezpieczeństwo jest najważniejsze. »
Przekaż swojej rejestratorce 9 zasad właściwego przetwarzania danych w gabinecie
Rejestratorki czy informatycy, jako osoby niewykonujące najczęściej zawodu medycznego, uzyskały w końcu ustawowe prawo do przetwarzania danych zawartych w dokumentacji medycznej, oczywiście w zakresie niezbędnym, koniecznym do wykonania swoich obowiązków służbowych. Uprawnienie takie otrzymują na podstawie odpowiedniego upoważnienia nadanego przez administratora danych. »
Wynajem gabinetu w klinice – czy konieczna jest kasa fiskalna
Pytanie: Prowadzę klinikę stomatologiczną, w której zamierzam udostępnić jedno z pomieszczeń innemu lekarzowi prowadzącemu działalność gospodarczą. Będzie on pracował na moim sprzęcie i materiale. Na koniec miesiąca będzie mi wystawiał fakturę za wykonane przez niego usługi. Czy w tym drugim gabinecie powinna być odrębna kasa fiskalna czy wszystkie usługi powinny być ewidencjonowane na jednej? »