Jak krok po kroku właściwie przeprowadzić leczenie endodontyczne

Leczenie endodontyczne jest procedurą pozwalającą na zachowanie martwego zęba w jamie ustnej. Przeprowadzone prawidłowo minimalizuje ryzyko powikłań biologicznych, takich jak przewlekłe lub ostre stany zapalne tkanek okołowierzchołkowych. Stosowanie odpowiednich protokołów oraz narzędzi znacząco zwiększa efektywność pracy, jednocześnie skracając czas zabiegu.

Jak sprawnie przeprowadzić ekstrakcję zęba ósmego zatrzymanego

Dziś wykonamy zabieg usunięcia zęba ósmego zatrzymanego, niewidocznego spod dziąsła. Zabieg ten można wykonać bardzo sprawnie i atraumatycznie dla pacjenta. Pacjentka zgłosiła się do ekstrakcji zęba ósmego, z powodów wskazań ortodontycznych.

Jaka może być rola fizjoterapeuty w problemach stomatologicznych

Pacjent zgłaszający się do stomatologa, fizjoterapeuty czy osteopaty na wizytę ma najczęściej jeden powód – pozbyć się uciążliwych dolegliwości. Przyczyna dolegliwości może znajdować się lokalnie, regionalnie bądź być sumą zaburzeń zachodzących w ciele pacjenta. Zadaniem osoby, do której zgłosił się pacjent, jest zidentyfikowanie przyczyny i zmniejszenie jej wpływu na funkcjonowanie pacjenta.

Wybielanie zębów: zarys ogólny. Badanie przed zabiegiem wybielania na przykładzie przypadku klinicznego

W praktyce klinicznej dostępnych jest wiele technik wybielania zębów. Celem artykułu jest systematyzacja istniejących sposobów wybielania i klasyfikacja przebarwień zębowych na potrzeby kliniczne oraz krótki opis przypadku klinicznego wykorzystującego jedną z opisanych technik.

Abrazja powietrzna i jej zastosowanie kliniczne

Abrazja powietrzna jest techniką pozwalającą na pseudomechaniczne opracowanie twardych tkanek zębowych poprzez użycie energii kinetycznej cząstek materiału ściernego kierowanych na powierzchnię zęba z dużą prędkością, w strumieniu powietrza. Technika ta jest szczególnie przydatna w stomatologii adhezyjnej. Nie wszystkie jednak postulowane zastosowania kliniczne znajdują swoje uzasadnienie.

Opracowywanie ubytku spowodowanego próchnicą wtórną

Najnowszy odcinek cyklu „Stomatologia w praktyce” poświęcony jest leczeniu zachowawczemu. Tego typu ubytki łatwo przeoczyć, ponieważ często znajdują się pod pozornie szczelnym wypełnieniem. Dlatego podczas diagnostyki warto korzystać ze zdjęć rentgenowskich, które pomogą zobrazować skalę problemu. Sprawdź, jak powinno przebiegać usunięcie próchnicy wtórnej od momentu podania znieczulenia pacjentowi aż do zakończenia zabiegu.

Jak właściwie zdiagnozować pacjenta z bólem

Najczęściej to ból zmusza pacjenta do zgłaszania się do gabinetu dentystycznego. Lekarz dentysta ma obowiązek pomóc pacjentowi, który zgłasza się z bólem zęba, i to jeszcze tego samego dnia. Niedopełnienie tego obowiązku może doprowadzić do zapłacenia bardzo wysokiej kary.

Pierwsza wizyta dziecka w gabinecie stomatologicznym

Leczenie stomatologiczne dzieci nie jest szczególnie popularne wśród dentystów ogólnie praktykujących. Ze względu na specyfikę pracy z pacjentem pedodontycznym tylko nieliczni lekarze skupiają się głównie na tej grupie pacjentów. Część stomatologów w ogóle odmawia przyjmowania dzieci, szczególnie tych najmłodszych. Praca z dziećmi wymaga zarówno olbrzymich pokładów cierpliwości, jak i wiedzy z zakresu pedagogiki oraz psychologii.

Prewencja zaburzeń układu mięśniowo-szkieletowego u lekarzy dentystów

Długotrwałe przyjmowanie niewygodnych i statycznych pozycji w pracy dentystów przyczynia się do powstawania licznych dysfunkcji w układzie ruchu. Zachowania profilaktyczne mogą skutecznie obniżyć poziom odczuwanego dyskomfortu i poprawić jakość życia.

Jak wykonać estetyczną odbudowę zębów przednich za pomocą indeksu silikonowego

W codziennej praktyce bardzo często spotykamy pacjentów, którzy chcą poprawić kształt, kolor zębów przednich, np. z powodu nieszczelnych i przebarwionych wypełnień, próchnicy lub urazów zębów. Sposobem na wykonanie odbudowy estetycznej jest zastosowanie materiału kompozytowego oraz indeksu silikonowego. Takie rozwiązanie sprzyja precyzji i przewidywalności odbudowy.